Jag har en köpare på mitt gamla teleskop, en Celestron Astromaster 130 EQ, så jag har nu köpt ett nytt teleskop. Eller nytt och nytt, den är nog begagnad men de slits ju egentligen inte, så den är så gott som ny. Det blev en Meade LXD75 N-6AT som har GOTO-funktion. Den söker alltså upp objekten själv och det passar mej bra då jag inte har så mycket tid att pilla på och söka själv.

mn6cu

Jag övervägde en Konus 200 som hade varit större och gett bättre möjligheter att studera galaxer men den saknade GOTO-funktionen. Den hade dock nog motorstyrning. Den var också en aning dyrare. Jag hade redan gjort en del planer på ett fast stativ på tomten men det hade begränsat den del av himlen som jag kan se, eftersom vi har så mycket träd som skymmer. Det kanske var bättre med en som man lätt kan flytta.

