I vårt samhälle idag har vi attityden att vi kan leva hur vill och blir det problem så kan läkarna fixa det. Det gäller allt från extrema sporter till att äta och dricka nästan vad som helst. Visst, ett brutet ben är inget större problem att fixa men det finns många andra hälsoproblem som kan uppkomma beroende på hur vi lever.

När vi blir sjuka får vi ofta höra att vi blev det p.g.a genestiska predispositioner. Vad som inte nämns är att det är hur vi levt vårt liv som gett utrymme för våra genetiska tillkortakommanden att ställa till det men sjukvården vill inte skuldsätta patienterna. Inte så mycket för patientens skull, utan närmast för deras egen. De kan ju tjäna ännu mera pengar om patienten fortsätter leva ohälsosamt och äter de piller som trugas på dem som lösning på problemet.

Om vi själva tar ett större ansvar för vår hälsa och försöker leva som kroppen är ämnad, alltså genom att äta mångsidigt och röra på oss tillräckligt, så kommer vi att må bättre och hålla oss friskare. Problemet är ofta att vår kropp är för slitstark och flexibel. När vi är unga kommer vi undan med att leva lite hur som helst men det är något vi får betala ett dyrt pris för när vi blir äldre.

När man är ung går det bra att leva på skräpmat men sedan man kommer in i medelåldern går det inte längre och ofta får man lida p.g.a det man gjort som yngre. Har man taskiga gener är toleranserna små och det är något jag själv fått erfara. Jag har aldrig levt direkt ohälsosamt men aldrig heller riktigt hälsosamt. Detta i kombination med mina gener har gjort att min kropp har tagit mycket stryk.

Nu när jag är äldre är det svårt att ändra på gamla dåliga vanor. Jag har ibland ett otroligt sug för sötsaker och det är min svaghet. Annars äter jag ganska hälsosamt men borde kanske äta mera grönt. Varken jag eller min fru är vana att äta grönt, främst beroende på vår uppväxt, men jag tror ändå att vi äter mer än genomsnittet.

Vi kan inte lita på att läkarna kan rädda oss när vår kropp börjar falla sönder p.g.a hur vi levt vårt liv. Det är vårt eget ansvar att se till att vi mår bra och för det behöver vi inte mediciner. Mediciner är till för yttersta nödfall och sköter man sej behöver man knappast mediciner. Dock kan man inte värja sej för allt i vårt moderna samhälle, tyvärr.

Mitt liv och min hälsa tog ny fart när jag bestämde mej för att ta ansvar för min egen hälsa. Med hjälp av de kosttillskott min kropp behövde har jag byggt upp min hälsa så att den är bättre än nånsin. Hade jag förlitat mej till läkarnas råd, hade jag varit ett vrak idag, eventuellt t.o.m död och jag överdriver faktiskt inte! Läkarna har en ofantlig tilltro till deras yrke och kunskap, trots att det finns stora luckor och viktiga saker som de ofta ignorerar.

Nu har myndigheterna beslutat sej för att göra kosrtåg mot alternativa behandlingsmetoder. Avsikten sägs vara att skydda oskyldiga från att bli utnyttjade. Det verkliga skälet är nog snarare att de vill säkerhetsställa sin monopolställning för trots att det förekommer, är det ett relativt litet problem. Speciellt om man sätter det mot problemen inom den offentliga sjukvården där samma typ av oförätter förekommer men maskerade och döljda bakom ”vetenskap”.

Vetenskap är bra men utnyttjas också för att sälja behandlingar och mediciner som inte fungerar. T.ex. anklagas homeopati för att vara humbug då det är svårt att bevisa vetenskapligt och därför att det logiskt sätt inte ska fungera. Jag har ingen aning om det fungerar eller inte men jag dömmer inte ut den eftersom jag vet att många har haft t.o.m stor nytta av den och vem är jag att dömma ut något som fungerar för någon.

Samtidigt säljer man t.ex. interferoner som MS medicin utan att man vet hur det fungerar, för man kan ju inte veta hur det fungerar då man ännu inte vet hur MS fungerar. Man säljer mediciner för mycket stora pengar till desperata människor som hoppas att de inte blir sjukare om de tar den. Samtidigt som de blir av med sina pengar lider de också ofta av svåra biverkningar. Statistiskt sett tar medicinen bort 30% av skoven men förhindrar inte invaliditeten på något vis.

Detta är humbug om något för ofta är biverkningarna svårare än vad skoven är och det är invaliditeten som är det stora problemet, inte skoven som egentligen är bara symptom på själva sjukdomen. Vi blir alltså lurade med hjälp av vetenskapen samtidigt som man vill förhindra konkurrans från alternativa lösningar. Jag hävdar inte att mediciner alltid är fel men oftast behöver man både vanligt sjukvård som också alternativa behandligar för att uppnå maximal hälsa och välmående men det är något som läkarna tycks vill förhindra oss från att uppnå.