Jag har äntligen fått sommardäcken under båda bilarna. Under min egen, som jag använder dagligen, har jag haft sommardäck i över en vecka men det är ju typiskt att det började snöa direkt jag fick dem monterade. Nu tror jag inte att det kommer snö nån fler gång i vår.

Jag testade först sätta däcken från min frus bil undre min, för jag ville testa hur mindre däck påverkar bränsleförbrukningen. Hon använder 235/45-17 runt om men redan med dessa så steg bränsleförbrukningen från 8,5 -9,0 L/100 km till 9,5-10,0 L/100 km jämfört med vinterdäcken. Det var lite förvånande men vad som var mer förvånande var att när jag satte mina egna däck, 235/40 -18 fram och 265/35-18 bak, så sjönk förbrukningen en aning. Ungefär 0,2 L/100 km mindre och jag misstänker att det beror på att jag har Nokian däck undre min och Nankang under fruns bil.

Om jag skulle byta till 15″ fälgar och ungefär 205-225 mm breda däck, så skulle jag få ner bränsleförbrukningen under det som jag har haft med vinterdäcken, alltså ungefär 8,5 L/100 km som bäst. Jag tror jag kunde komma ner till 8,0 L/100 km och det betyder nästan 2 L jämfört med nuvarande däck. Detta är förstås bara spekulationer men det skulle spara 4 liter bensin i veckan så det skulle vara ganska vettigt. Visserligen skulle bilen inte se så bra ut men det skulle vara bra för både ekonomin och miljön. Nån som behöver 8″ och 10″ breda 18″ Azev Type A fälgar med nya Nokian däck?

