Nu fick vi problem med vår andra BMW, nämligen 523:an. Jag bör ju vattenpump och termostathus på min egen 528:a i höstas men nu började min frus bil överhetta och till sist kokade den. Felet var att termostaten öppnade för sent. Samtidigt böt jag även vattenpumpen, även om det egentligen var onödigt då det inte var något fel på den. Nå, lagret kändes lite glappt, så det hade kanske blivit byte inom 20-30 tusen kilometer ändå.

På denna gick bytet mycket enklare och snabbare då jag fick loss viskofläkten utan problem. Jag försökte lufta systemet noga men får se hur det lyckades. Får också se om överhettningen har skadat topplocket. De spricker ju lätt om motorn går för varm men ännu har jag inte sett vatten i oljan. Dock kommer det tryck i systemet men det kan vara helt normalt också, för ett visst tryck ska det ju vara. Nu hålls temperaturen lagom i.a.f.

