Jag har ett Celestron Astromaster 130 EQ teleskop men tyvärr stör ljuset från staden ganska mycket. Därför överväger jag att skaffa ett större med motor. Helst skulle jag ha ett med dator som söker objekten själv, för t.ex. planeterna är svåra att hitta p.g.a ljuset. Först hittade jag ett Meade LXD-75 N-6 (6″) men den är lite onödigt dyr med tanke på kvalitén och storlek. Jag har också hittat ett par Celestron NexStar 130 SLT, som också är datorstyrda, men de är ju lika små som min gamla (5″). Den ena är i.a.f hyffsat billlig och den kanske jag köper då det kommer en CCD-kamera och kabel för styrning från PC med på handeln. Nu har jag också hittat en KonuSky 200 (8″) som börjar vara ordentligt stor. Med den kan man se det mesta utan att förlora skärpan på närmare objekt. Den är ungefär samma pris som Meaden och den är ett bättre val men kräver mera av användaren.

31045_astromaster130e_mid1168

