Jag är väldigt positivt inställd till vitaminer och kosttillskott i allmänhet men jag anser ändå att nyttig mat är ett bättre alternativ. Jag har kanske inte varit tillräckligt tydlig med hur viktigt jag anser det vara att äta nyttigt. Dock är det svårt att äta tillräckligt nyttigt och att tillreda den så att näringsämnena inte förstörs. Därför har kosttillskotten en plats, fast man skulle äta hur nyttigt som helst. Jag tror inte att någon kan optimera sin hälsa med enbart nyttig mat, undantag eventuellt då idrottare, men de behöver igen mera näringsämnen så det kanske tar ut sej. Vi behöver komplettera med tillskott för att uppnå optimal hälsa.

Det gäller alltså att äta nyttigt och att ta rätt vitaminer och kosttillskott i rätt dos. Exempel på varför vi behöver äta vitaminer som tillskott, är att t.ex. D-vitamin som vi inte kan  få i tillräckligt stora doser från födan och på hösten och vintern kan vi inte heller få det från solen om vi bor här i norden. Det finns även andra exempel på vitaminer som vi inte får optimal dos av normalt från födan. Ett annat exempel är folsyra som faktiskt upptas bättre som piller än från födan. Det är alltså inte alltid så att mat är en bättre källa för vitaminer, fast det oftast är så. Det är svårt att få tillräckligt med folsyra från maten och folsyra är en mycket viktig vitamin som jag anser vara grovt underskattad.

Om vi ännu, av någon orsak, har problem med upptagning av näringsämnen i tarmarna, så krävs komplement för att vi ska få tillräckliga mängder. Jag har själv tydligen problem med upptagningen av näringsämnen för jag har helt tydligt lidit av brist på vissa vitaminer trots att jag ätit bra och jag har alltid ätit mycket frukter och grönsaker. Speciellt på sommaren då vi odlat egna grönsker, en av fördelarna av att vara uppväxt på en bondgård. Trots detta led jag åtminstone av brist på B-, D- och C-vitamin. Detta vet jag eftersom min hälsa har förbättrats avsevärt sedan jag börjat äta dem som tillskott.

Broccoli är en grönsak som ofta hyllas som en av de nyttigaste och det är den också. Den är väldigt viktig för vår hjärna och för att skydda våra celler emot oxidativ stress. Jag har alltid tyckt om broccoli och jag har ätit mycket av den men den har eventuellt varit fel tillagad. Kokning förstör mycket av dess nyttighet och det är synd. Det är just det som är en del av problemet idag. Vi äter mindre mat och mat med mindre näringsämnen än tidigare. Därtill förstör vi det lite näringsämnen som finns i maten när vi tillagar den. Det gör att vi lurar oss att tro att vi äter nyttigare än vad vi egentligen gör. Många tror att de äter mångsidigt fast de egentligen inte gör det och det gäller mej själv också. Jag äter mångsidigt, ibland, men oftast gör jag det inte.