Frågar du en läkare, är chansen stor att han svarar nej, eftersom vetenskapliga studier visar att de inte fungerar. Att dessa studier vanligen är baserade på små doser, syntetiska ämnen och kort uppföljning, är ett faktum som knappast någon tar notis om. T.o.m i apotekets egen tidning fanns en notis om att vitaminer inte fungerar. Att studien har just de brister jag nämnt, är en sak som inte nämndes i notisen och därför kan läsaren föranledas tro att de inte fungerar fast i verkligheten gör de det.

Hur vet jag då det? Jo, jag har använt vitaminer och kosttillskott i flera år nu och min hälsa blir bara bättre. Detta trots att jag har MS. Jag har aldrig varit såhär frisk i mitt vuxna liv och jag har aldrig heller mått såhär bra.  Numera använder jag enbart två mediciner regelbundet, Temgesic mot min neuropati och LDN mot min MS. Temgesic påverkar mitt välmående negativt men LDn påverkar det positivt. Dock inte lika mycket som kosttillskotten.

Nu har jag fått ett ytterligare bevis för vitaminernas och kosttillskottens kraft. Hela vår familj har varit sjuka. Alla utom jag. T.o.m vår nyfödda dotter har blivit sjuk fast modersmjölken skyddar mot infektioner. Hon har en besvärlig hosta och snor gör att hon har svårt att andas. Det är en plåga att lyssna på hennes rosslande andning. Båda pojkarna har varit sjuka i tre veckor med feber och det har nu utvecklats till öroninflammation. Frun har både öron- och bihåleinflammation.

Jag har varit tvungen att ta hand om pojkarna och de har hostat mej rakt i ansiktet ett otal gånger men jag har ändå inte blivit sjuk. Detta trots att de smittade frun och dottern direkt de kom hem från sjukhuset. Jag finner ingen annan orsak till detta än att vitaminerna och kosttillskotten verkligen fungerar och skyddar mot sjukdomar. Det kan också vara så att LDN förstärker immunförsvaret så att jag inte blir så lätt sjuk. Jag har inte varit sjuk ännu denna vinter men det har flera gånger varit pågång.

För att hålla sej frisk räcker det inte att ta en multivitamin en gång om dagen. Det krävs större doser men bara av vissa vitaminer. För tillfället tar jag 6 x 500 mg C-vitamin och 4 x 25 mcg D-vitamin. Därtill får jag D- och C-vitamin från andra piller, så den verkliga dosen är ännu större. Jag tror att det är D-vitaminet som skyddar mot förkylningar.

Jag har nu upprepade gånger sett hur vitaminer och kosttillskott har förbättrat min hälsa och nedan listar jag några det som jag har observerat i kronologisk ordning.

  • En blandning av olika B-vitaminer förbättrade mitt hemoglobin så att jag inte längre blödde näsblod och inte längre var så trött.
  • Sojamjöl blandat med mjölk på morgonen gav mej energi att orka vara vaken och observant hela skoldagen.
  • Alfalipoinsyra och acetyl l-karnitin fick min kroniska fatigue att ge med sej.
  • Flytande fiskolja hjälper mej att koncentrera mej på arbetet.
  • Arginin hjälper mej mitt blodtrycksproblem.
  • LDN botar mina bihåleproblem.
  • D-vitamin skyddar mej mot förkylningar.

Jag tror att ganska få läkare skulle  ta mej på allvar om jag berätta om dessa. Jag har bara mött en läkare som inte varit starkt skeptisk till dylika argument men ändå tror de på ibland svagare argument från andra läkare eftersom det anses ”vetenskapligt”. Att dessa läkare ibland ljuger och förvränger fakta är något som ignoreras av andra. Man ordinerar gladeligen dyra kolesterolmediciner, fast man kunde uppnå bättre resultat med billigare och naturligare vägar. Man ratar ljudligt vitaminer och kosttillskott som humbug, även om de själva ibland faktiskt sysslar med humbug. Vad kan man annars kalla att ordinera antibiotika emot en virusinfektion? Det sker skrämmande ofta, även om det är ett faktum som det inte pratas om.