Igår besökte vi hälsovårdscentralen och tackvare att vi har en 2 veckor gammal baby, så satte de oss först i kön. Det gjorde att vi inte behövde vänta 10-12 timmar på vår tur, utan lite över 2 timmar räckte. Att vänta i över två timmar med tre barn var inte speciellt kul men tack och lov har vi snälla barn som orkade vänta utan att börja skrika och protestera.

De hade tre läkare som tog emot men jag såg bara en som faktiskt gjorde det och jag antar att det var orsaken till att vi fick vänta såpass länge trots att vi var först i kön. Det fanns folk där som hade väntat i över 8 timmar! Jag förstår att det blir rusning ibland när många blir sjuka samtidigt men finns det inte läkare att kalla in för att hjälpa till?

Jag tycker inte att det är rimligt att folk ska måsta vänta hela dagen för att komma till en läkare. Ofta behöver de bara ett intyg för att få stanna hemma från arbetet. Själv har jag tur då min arbetsplats tillåter oss vara hemma i 3 dagar, om vi är sjuka, utan läkarintyg. Det sparar en hel del köande för det är ju sällan som man är sjuk i mer än tre dagar. Därtill behöver man sällan köa till arbetshälsovården.

Vi hade tur med läkare för vi fick en lugn och trevlig läkare som gjorde ett bra arbete. Jag var rädd att vi skulle få en stressad läkare som bara snabbt försöker få oss undan före nästa patient. Sådana har jag stött på tidigare och det är inte trevligt och man blir sällan undersökt tillräckligt bra. Även sköterskorna var trevliga. Jag tror att barnen, speciellt då babyn, hade en positiv inverkan. Hade jag gått dit själv för min egen skull hade det nog varit ett helt annan mottagning men det är ju också delvis förståeligt.

De som har barn själva förstår ju hur tungt det kan vara. Ingen av oss har sovit en hel natt på snart tre veckor och hela dagarna hamnar man att passa barnen. Tack och lov börjar de bli bättre, ja förutom flickan som håller på och blir sämre. Får se om vi hamnar på sjukhus med henne. Vårt lokala sjukhus är ganska noga med att ta in nyfödda om det blir något. Vi blev ombedda att föra henne dit om hon får feber och det känns bra att de är så pass noga med nyfödda.

Pojkarna hade öroninflammation och frun hade både bihåle- och öroninflammation. Så nu äter de alla antibiotika. Hoppas att de blir snabbt friska. Flickan har hosta och rosslar när hon andas men de ville avvakta ännu och se hur det går. Det är bara jag som hållit mej frisk än så länge.

