Jag har klagat en hel del på vår sjukvård, som i mitt tycke inte motsvarar sitt rykte. Åter en gång har jag drabbats av en av dess brister. I vår familj är alla förutom jag sjuka för tillfället. De har antagligen drabbats av ett virus.

 Vår äldsta son har nu varit sjuk i tre veckor men är nu mycket bättre. Den ygre pojken har varit sjuk i snart två veckor och nu måste vi fara med honom till en läkare för att se så det inte sprider sej till lungorna. Vår nyfödda dotter tycks också hålla på och bli sjuk.

Vad är då problemet? Jo, om vi nu far till hälsovårdscentralen, så hamnar vi att vänta hela dagen och antagligen hel kvällen för där finns bara tre läkare och det är lång kö. Min fru är också sjuk, så köa där i flera timmar med tre sjuka barn och en sjuk fru är inget som jag ser fram emot. Antagligen får de nåt annat virus på köpet

Alternativet är att fara till den privata hälsovården men det blir dyrt och eftersom jag redan är med och betalar den offentliga, så tycker jag att den ska räcka till för alla. Felet är ju att sjukvården tvingas spara mera och mera men det gör också att vi inte längre kan hävda att vi har den bästa sjukvården för de har vi inte.

Jag har en bekant som är politiker och han anser att sjukvården är för dyr och borde privatiseras. Det passar ju honom då han har ett välbetalt arbete och så också hans fru. De har råd att betala en privat sjukvård då de behöver men alla har det inte lika vä ställt. Jag tycker att det är en oerhört egoistiskt synsätt.

Han har rätt i att sjukvården är dyr och det går säkert attt effektivera en hel del. Jag vet av flera sätt man kunde spara pengar men att göra sjukvården privat är inte rätt sätt för i motsats till vad man tror, kommer det inte att göra något billigare och absolut inte effektivare.

Det skulle kanske fungera om det fanns eller kunde finnas konkurrans men det gör det inte. Det kommer att gå lika som med bilbesiktningen som privatiserades för att driva ner priserna men i verkligheten blev priserna mer än dubblerade. Samma kommer att ske med sjukvårde och det är de fattiga och utsatta som kommer att få lida,  som vanligt.

Vi kan inte hävda att vi har en bra sjukvård då nästa lediga tid till min egen läkare är i Juni och så långt fram får de inte ns ge en tid! Det är alltså omöjligt att slippa till sin egen läkare och då kan man inte prata om en bra sjukvård. För att slippa till en läkare ö.h.t måste man köa i minst 10-12 rimmar. Det är inte rimligt.

Staten måste satsa på den offentliga sjukvården. Man kan inte fortsätta tvinga folk till den privata sjukvården på det sätt man nu gör. De som slipper till en läkare via arbetssjukvården har ju inga problem men med barnen måste vi fara till den offentliga och som vanligt är det den som fungerar sämst av allt.

Staten vill sänka skatterna för man är rädd att konsumptionen annars minskar för mycket. Jag tycker att det vore bättre att satsa pengarna på att få en fungerande sjukvård där man inte behöver köa i timtal med sjuka barn och där man faktiskt kan få vård. Visserligen får man nu också vård, nångång, om man har tur.

Det finns något som heter vårdgaranti men det är ett skämt. Jag kallar det inte för vård då man hamnar att köa i timtal bara för att komma till en stressad läkare som inte ens lyssnar på en utan trugar bara mediciner som egentligen inte fungerar mot det man lider av. Eller som i mammas fall, då hon har nu i över två år lidit av en svår hosta som de inte ännu hittat nån orsak till. Flera gånger har läkarna gett upp och hävdat att de inte kan göra något. Är det vårdgaranti?

