I förra inlägget skrev jag att D-vitamin är giftigt och jag tror jag måste klargöra för vad som är en giftig nivå av D-vitamin. Först vill jag klargöra att ergocalciferol (D2), som används främst i produkter ämnade för barn, är giftigare än cholecalciferol (D3) som vanligen finns i produkter som är ämnade för vuxna. Det jag kommer att skriva i fortsättningen i detta inlägg avser enbart cholecalciferol, eftersom detta är det som man bör använda och det som vanligen också används. Undantag är barnrådgivningen som trugar ergocalciferol av någon mystisk anledning. Vet inte om den är mildare för magen eller varför men jag hoppas att det finns någon vettig förklaring varför de använder en sämre produkt. När ni skaffar D-vitamin, se till att det är cholecalciferol, alltså D3, men oddsen är att det är så. Jag har bara sett ergocalciferol i apoteket och det enbart i produkter ämnade för barn.

Faktum är att D-vitamin inte är speciellt giftigt om man använder det i rimliga mängder. Vad är då en rimlig mängd? Reinhold Vieth, en av världens främsta auktoriteter inom D-vitamin, gjorde en indirekt förfrågning inom sjukvården efter bevis för att 10 000 IU (250 mcg) skulle vara giftigt. Inget framkom. Data inom djurvärlden visar att 500 mcg/kg (20 000 UI/kg) kan visa tecken på förgiftning. Om man räknar om det mot min egen kroppsvikt, betyder det ca 35 000 mcg (1 400 000 UI). En LD50 dos (en dos där hälften av testdjuren dör) för hundar är 8 800 mcg/kg. Det omräknat till min egen vikt är 616 000 mcg. En dos som dödar hälften av hundar är alltså ca 0,6 gram för mej.

Nu är jag naturligtvis inte någon hund, så samma gäller inte för mej men man kan anta att nivån är högre för människor eftersom vi producerar D-vitamin via solen och huden, och därför antagligen är bättre anpassade att klara av högre doser än pälsdjur. Vieth rapporterar att giftighet infaller om man dagligen använder 1 000 mcg under en längre tid. Speciellt i kombination med mycket vistande i solen. En halvtimmes solbadande får kroppen att producera 250 mcg D-vitamin.  Vid förgiftningsfall är det vanligen frågan om en överkänslighet och inte en egentlig överdosering. För en mycket bra artikel om D-vitamins giftighet, eller snarare ogiftighet, följ länken nedan.

http://www.vitamindcouncil.org/vitaminDToxicity.shtml