Idag fick jag tre olika mail, av vilka två försökte se ut som om de kom från Paypal. Det gjorde de naturligtvis inte, utan de kom från service@pay-palpaymentdept.com men det stog service@paypal.com i titelfältet. Detta i sej är redan ett bedrageri. Det gäller att vara observant med dylika saker. Det gäller att kontrollera den egentliga adressen varifrån mailet kommit och inte bara lita på det som står i själva mailet. Jag har nu skickat meddelandena till spoof@paypal.com, så får de göra det som de kan, vilket antagligen inte är annat än att verifiera att det är ett bedrageriförsök.

Personen själv skickade också ett meddelande där han uppmanade mej att skicka telefonen ASAP. Jag svarade att det kommer jag att göra när jag ser pengarna på Paypal-kontot. Jag skickade ju ut en officiellt Paypal betalningsuppmaning och inte bara de uppgifterna de ville ha, så jag ser ju statusen på betalningen och den är pending. Det är ett bevis för att det inte är betalt ännu.

Om detta på någon konstig vänster skulle visa sej vara en legitim affär, så skulle jag vara EXTREMT överraskad. Detta är det tydligaste bedrageriförsöket jag kan minnas att jag nånsin stött på och jag har faktiskt stött på några. T.o.m Nigeria-brev och annat trams. Nedan syns siten bakom mailadressen vilket kan ses som ett slutligt bevis för att det är ett bedrageri. De kunde ju ha försökt lite mera och gjort den att se ut som den riktiga Paypal-siten, nu är det hela lite för uppenbart.

fake-paypal-site

