Jag försöker sälja min gamla Nokia N70 via en nätauktionssite. Jag begär inte mycket för den men det går trögt. Dock fick jag en förfrågning av en person från afrika som är intresserad av att köpa den. Jag misstänker dock att det är ett bedrageriförsök. Orsakerna till misstanken är flera. Den största misstanken är ju naturligtvis hur personen tog kontakt. Den andra misstanken är för att kontakten kommer från Nigeria, som ju har ganska skamfilat rykte på webben. Tredje misstanken är för att han ber mej vänta på ett bekräftelsemail från Paypal om att han har betalat som jag sedan ska svara på med försändelsens ordernr för att få pengarna betalt på mitt konto.

Jag har inte fått pengar via Paypal tidigare, så jag är inte helt säker på hur det fungerar, men jag är rätt så säker på att det inte fungerar på dethär viset och jag tänker inte skicka nån telefon innan jag har pengarna. Jag är trots allt inte född igår. Alarmklockorna riger för fullt och egentligen svarade jag på hans förfrågan bara fr att kolla om det var fråga om ett bedrageriförsök, vilket nu med 99,9% sannolikhet tycks vara. Ja, faktiskt, det finns även en fjärde misstanke. Hans konto på auktionssiten är spärrat!

Nå, jag tror jag ska försöka hämnas och lura dem istället. Lura dem att tro att de kommer att få en telefon. De måste annars tro att man är dum som en sten. Kort efter att jag gav dem uppgifter om hur de ska betala så kom det in en ny nästan lika förfrågan angående telefonen. Det tråkiga är att jag var tvungen att ta bort telefonen från försäljning men det var det värt för att bekräfta detta. Jag kan ju alltid sätta ut den igen, det är inget problem då jag inte har bråttom att få den såld.

Uppdatering: Det finns ännu en femte orsak till misstanke som jag inte direkt kom att tänka på när jag skrev. De skickade mej en begäran om uppgifter som de ansåg sej behöva för betalning, såsom e-post för Paypal-kontot, för- och efternamn, varans namn. De behöver inte dessa uppgifter eftersom jag skickade dem uppgifterna via Paypal. Jag vet inte exakt vilka uppgifter de får via Paypal men jag tror att de får det svårare att ”spoofa” ett Paypal mail åt mej. Det spelar i.o.f sej ingen roll då jag vet att det inte är ett äkta mail som jag kommer att få.

Uppdatering 2: Ju mer jag tittar på saken, ju flera orsaker till att misstänka bedrageri. Sista mailets rubrik lyder ”PAYMENT WILL BE MADE!!!!”. Det säger ganska mycket..

