Jag har som mål att få ner elförbrukningen som kommer från våra datorer. Ett försök var att börja använda en Asus Eee PC men det har inte fungerat så bra, för den är för långsam. Den drar lite ström men jag överväger nu att skaffa en MSI WindBox som har en snabbare prosessor än min Eee PC och jag har funderat om jag skulle göra den till en mediaserver. Nu måste jag starta min vanliga dator om jag vill titta på video som finns på hårdskivorna. Min digibox (Maximum) kan nämliga visa video som streamas från datorn med VNC via WLAN. Det är behändigt men det är tyvärr tråkigt att måsta gå och starta datorn innan man börjar titta, inte för att den är långt borta, men för att den startar sååå  l-å-n-g-s-a-m-t.

Med Windboxen kunde den endera vara alltid på, kanske inte så optimalt trots att den drar lite ström, eller så kunde man pröva om WakeOnLan fungerar tillräckligt bra. Den kan monteras fast i skärmen på baksidan, så den skulle inte vara i vägen. Därtill kan man ha två datorer samtidigt kopplade till min Acer LCD-skärm, som sedan kan växlas med en knapptryckning.

