För första gången på väldigt länge tog jag och installerade ett gammalt spel som jag fick av en vän. Det var Test Drive Unlimited, ett bilspel med hyffsat fin grafik. Installationen var långsam och spelet var ännu långsammare. Orsaken är att mitt grafikkort är integrerat på moderkortet och använder delat RAM-minne. Det gör att minnet tar slut, 2 Gb RAM räcker inte långt.

Jag testade med default inställningarna men det fick datorn på knä. Det var hel ospelbart, kanske 5 fps (frames per second), vilket är tok för lite för att man ska kunna spela. Efter att ha minskat resolutionen till 800 x 600 pixlar, tagit bort anti aliasing och satt detaljnivån till minimi, gick det med nöd och näppe att spela. Kanske 20 – 25 fps. Jag orkade ungefär 3 minuter, sedan gav jag upp.

Endera får jag glömma spelet eller så måste jag köpa ett bättre grafikkort. Jag tror jag ska skaffa ett nytt grafikkort för även om detta inte var någon höjdare till spel, så kan det ju nångång vara kul att spela något relativt nytt spel och de orkar inte min nuvarande dator med.

Jag överväger ett ATI Radeon 4850 som verkar vara ganska prisvärd, samtidigt som den inte drar lika mycket ström som storebror 4870. Eventuellt nöjer jag mej med en 3850 eller någon dylik billigare variant.

