Det är en naturligt förekommande svavelförening som finns i växter och djur.  Den förekommer i varje cell i kroppen och är den fjärde vanligaste mineralen i kroppen. Den förekommer rikligaste i hår, naglar och leder.

Vi behöver den för energiproduktionen och för att näringsämnen ska kunna flöda in i cellerna och slaggprodukterna ska kunna komma ut ur cellerna. Den sägs hjälpa mot kronisk värk, speciellt i lederna.

Vi får vanligen i oss tillräckligt med svavel via maten. Den finns i ägg, kött, mjölk och via grönsaker m.fl. Vissa hävdar att uppvärmingen av maten urlakar den på svavlet, medan andra hävdar att svavlet utvinns ur proteinet och därför inte påverkas av uppvärmnig. Därför lider man inte av brist på den i annat fall än om man är undernärd.

Jag vet inte vilket som stämmer men jag har stundtals kraftig ledvärk i händerna och i fingrarna. Igår kunde jag inte sova då fingrarna i högra handen värkte så kraftigt och därför har jag nu tänkt ta och pröva om MSM kunde hjälpa mej. Tidigare har jag använt Celebra (värkmedicin) mot värken men p.g.a att den är ganska lik Vioxx, så vill jag inte använda den mer än absolut nödvändigt och förhoppningsvis kunde MSM hjälpa mej.

Mer information om MSM hittar du via denna länk eller via denna. Kritik mot MSM hittar du via denna länk.