Det finns kosttillskott som är farliga för hälsan. Nu senaste var det Fortodol som tydligen innehöll rester av en medicin som kan skada levern. Det finns de som innehåller rester av mediciner eller kanske t.o.m gifter. Man kan inte lita på alla tillverkare men tyvärr vet jag inte vilka som är trygga och vilka som inte är det.

 Själv undviker jag till en del att använda kosttillskott som baserar sej på örter (jag använder Ginseng och Ginko och kanske nåt annat jag nu inte kommer på). Det beror på att jag är försiktig av mej och jag litar inte riktigt på örter då jag inte vet något om dem. Vilka som kan vara giftiga och vilka som är bra. Vitaminer, mineraler, aminosyror och fettsyror är ok, då jag vet en del om dem. Dock är jag nog försiktig med dem också, fast det ganske inte riktigt framgår av mina texter.

Apoteket är ett tryggt ställe att köpa kosttillskott på  men tyvärr är också priserna vanligen högre än på andra ställen. Utbudet är inte alltid det bästa heller, om än bra vad det gäller vitaminer. Det är främst vissa aminosyror som jag saknar. Om apoteket skulle sälja de vitaminer, mineraler och aminosyror jag behöver, så skulle jag helst köpa därifrån om de sålde dem till rimliga priser. D-vitamin åt barnen köper jag alltid från apoteket och sist köpte jag även C-vitamin åt mej själv därifrån och de var inte så dyra.

Tyvärr är det svårt att veta vilka tillverkare som är att lita på och vilka man ska undvika. Ett sätt är att kontrollera var de är tillverkade eller var bolaget är registrerat. Kosttillskott som är tillverkade i Kina skulle jag inte köpa, inte efter melaminskandalen. Jag skulle också undvika bolag som är registrerade i olika skatteparadis. Jag skulle heller aldrig köpa kosttillskott via en länk som jag fått i ett spam.