Igår beslöt jag mej för att installera Ubuntu 8.10 desktop (AMD64). Jag har funderat på det länge redan men inte kommit mej för att göra det. Jag installerade tidigare Ubuntu på min frus gamla dator, som jag sedan gav åt min mamma och det har fungerat bra.

Själva installationen är enkel. Svåraste var beslutet vilken partition jag skulle offra och valet föll på en 320Gb partition som var tidigare ett test av TrueCrypt och som var helt onödigt. Jag hade aldrig använt den efter att ha testat installera det. Får se om det blir lika med Ubuntu, det brukar bli så med mina Linux installationer. Det är kul att installera men sedan kommer man inte för sej att använda den.

Första booten misslyckades, den hittade inte LILO (Linux Loader) och därför bootade den till Grub4Dos. Det började bli sent, så jag orkade inte ordna upp det men jag misstänker att det räcker att jag sätter den hårdskivan som första boot skiva. Om det inte hjälper måste jag kanske göra partitonen aktiv och om det inte heller hjälper, måste jag väl acceptera mitt öde och RTFM..

