Jag använde tidigare Mivitotal dagligen. Mivitotal är en multivitaminprodukt och är i flytande form. Den innehåller nästan allt man behöver som kosttillskott men tyvärr gillade inte min mage det. Jag fick magkatarr men knappast beroende på Mivitotal, jag misstänker att det berodde på att jag tog stora doser (12 x 300 mg) Neurontin, ibland med för lite vätska. Jag använde samtidigt också Vitamar (omega-3) och Mivitotal. Min mage gillade det inte alls.

Jag har inte haft magkatarr på ett par år nu, så jag började fundera om jag skulle köpa Mivi igen. Jag börjar tröttna på att äta nävar med piller och det skulle vara lättare med Mivi, ett par matskedar om dagen räcker. Den smakar ganska illa men i samband med maten går den nog bra ner. Det skulle också minska risken för att glömma något. Doserna blir ganska små med Mivi och vissa vitaminer och mineraler skulle jag likväl ta som piller också men Mivi skulle garantera att man får lite av varje.

Jag försöker äta bättre och jag äter alltid grönt med maten. Speciellt när jag äter på arbetet. Jag försöker också äta minst 3 frukter per dag. Vanligen en banan, en kiwi och en appelsin. Försöker också äta äpplen varje dag men det har jag ännu inte lyckats med för äpplen är lite för sura för min smak och det är bara vissa sorter jag gillar. Jag försöker alltså äta mångsidigt för det heter ju att kosttillskott inte ersätter en allsidig kost och det är helt riktigt. Dock är det få, om ens någon, som verkligen äter en sådan allsidig kost att kosttillksott inte gör någon nytta.

Det är många som tror att de äter allsidigt men som egentligen bara lurar sej själva. Börjar man verkligen granska vad man äter, märker man snabbt att det inte är lika nyttigt som man har inbillat sej. Jag ansåg mej äta nyttigt men det var långt från sanningen. Vissa dagar åt jag väldigt nyttigt men de flesta dagarna åt jag allt annat än nyttigt. Jag misstänker att det är lika för väldigt många. Man vet vad man borde äta men äter annat eller så väldigt lite av det nyttiga. När maten också numera innehåller allt mindre näringsämnen, blir det lätt att man lurar sej själv och tror att man äter bättre än vad man egentligen gör.

Det är få som har verkligen fysiskt ansträngande arbeten och som behöver stora mängder mat för att få i sej tillräckligt med energi. Därför är det också svårt att få tillräckligt med näring, vi behöver inte så mycket energi att vi skulle äta tillräckligt för att täcka vårt vitaminbehov helt. Skräpmat äts allt mer och den innehåller lite näring medan den belastar kroppen och kräver att vi har de vitaminer vi behöver. Tiden kort före jag insjuknade åt jag dåligt, var mycket stressad och samtidigt belastade jag kroppen hårt genom att träna. Jag hade dåligt vitaminförråd och därför klarade kroppen inte av belastningen och jag insjuknade. Efter det började jag lyssna på kroppen och äta kosttillskott. Det är ingen slump att jag inte fått nya MS-skov efter det men som det heter i bibeln, sent ska syndaren vakna.

MiviTotals innehåll enligt tillverkaren Hela Pharma AB.

Ingredienser per 30 ml:

  • Betakaroten (Pro-vitamin A)     1,5 mg
  • B1-vitamin (tiamin HCl)               10 mg
  • B2-vitamin (riboflavin)                10 mg
  • B3-vitamin (niacin)                        10 mg
  • B5-vitamin (pantotensyra)         25 mg
  • B6-vitamin (pyridoxin)                10 mg
  • B12-vitamin (cyanokobalamin) 10 mcg
  • C-vitamin (askorbat)                      750 mg
  • D3-vitamin (kolekalciferol)         10 mcg
  • E-vitamin (d-alfatocoferol)          133 mg
  • Biotin                                                     100 mcg
  • Bor (citrat)                                           500 mcg
  • Folsyra                                                  400 mcg
  • Inositol                                                 25 mg
  • Kolin (bitartrat)                                25 mg
  • PABA (para-amino-benzoesyra) 10 mg
  • Jod (kalium)                                        150 mcg
  • Kalcium (trikalciumcitrat)            250 mg
  • Kalium (trikaliumcitrat)                 200 mg
  • Krom (kelaterat)                                50 mcg
  • Magnesium (citrat)                           300 mg
  • Mangan (sulfat)                                   2 mg
  • Q10 (vattenlöslig)                              10 mg
  • Selen (natrium selenit)                    50 mcg
  • Zink (citrat)                                          5 mg
  • Bioflavonoider                                    50 mg
  • L-tyrosin                                               500 mg
  • L-alanin                                                 28 mg
  • L-arginin                                               32 mg
  • L-aspartinsyra                                   66 mg
  • L-cystin                                                25 mg
  • L-fenylalanin                                     42 mg
  • L-glutaminsyra                                 180 mg
  • L-glycin                                               18 mg
  • L-histidin                                            24 mg
  • L-isoleucin                                         50 mg
  • L-leucin                                               76 mg
  • L-lysin                                                  70 mg
  • L-metionin                                         48 mg
  • L-prolin                                               90 mg
  • L-serin                                                  50 mg
  • L-treonin                                            40 mg
  • L-tryptofan                                        12 mg
  • L-valin                                                 60 mg
  • L-tyrosin                                            14 mg