Skivbolagen hävdar att de säljer mindre och skyller på P2P nätverken, själv är jag skeptisk till de uppgifterna. Även om de var sanna, så beror det knappast på P2P nätverken och/eller nerladdningen direkt. Skivbolagen känner sej hotade, med all rätt, och detta är deras strategi för att hindra utvecklingen och dra ut på det oundvikliga.

Orsaken till att jag inte litar på skivbolagens uppgifter är många. Största skälet är att de redan för länge sedan visat hur långt de är villiga att gå för att tjäna mera pengar och hur låg deras moral är. Den är verkligen låg. Att stämma avlidna personer eller personer utan dator för nerladdning av musik är inte bara löjligt, utan saknar även all moral. Därför kan man inte lite på något de hävdar, de har redan bevisat det många gånger att de ljuger för att tjäna pengar och skrämmas.

Exemplen ovan gäller främst amerikanska skivbolag men de nordiska dotterbolagen är knappast mycket bättre de heller. Vi har andra lagar som begränsar deras möjligheter mera men deras moraluppfattning är knappast mycket bättre. Det märks också i åtalet mot The Pirate Bay. Visst är det synd att små lokala skivbolag har det svårt men sådan är företagsvärlden.

En annan orsak till att jag inte litar på deras uppgifter, är att det inte stämmer med mina egna konsumptionsvanor. När jag laddade ner som mest, köpte jag också som mest. Jag har inte laddat ner på väldigt länge och det är också väldigt länge sedan jag köpt en skiva. Jag använde nerladdning som ett sätt att testa det jag vill ha innan jag köper det. Om jag gillade det så köpte jag det också. Så tror jag många gör.

FRA, IPRED, Lex Nokia är alla exempel på den negativa utveckling som pågår i vårt samhälle. Det är en sorglig utveckling. Skivbolagen klagar att de förlorar pengar och det är ju en sak som domstolarna förstår sej på. På den motsatta sidan är våra rättigheter och den nya tekniken. Den förstår de sej inte på och det är en risk att vi förlorar på det.

Normalt sett är detta ett självklart fall där The Pirate Bay ska gå fria. Inte för att det är rätt att ladda ner utan att betala, utan för att det är fel att begränsa tekniken. Skivbolagen ska inte belönas för att de inte lyssnar på sina kunder. De ska inte heller belönas för att de sysslar med ojusta metoder. Att sälja skivor är en rättighet men om ingen vill köpa dem så är inte lösningen tvång. Om försäljningen minskat eller ökat är egentligen helt irrelevant.

