Jag har alltid varit mycket morgontrött. Har alltid haft svårt att stiga upp förren 11-12 tiden och jag har har behövt sova minst 10-12 timmar om natten. Trots det har jag alltid varit tröttare när jag stigit upp än när jag gått och lagt mej. Jag brukade piggna till efter kl. 22 på kvällen, detta trots att jag fått kämpa hela dagen och kvällen för att hålla mej vaken. Om jag går och lägger mej för tidigt, vaknar jag mitt i natten och kan inte somna om.

Jag vet inte de exakta orsakerna bakom mina sömnsvårigheter men stress är åtminstone en delfaktor. Det är inte hela saningen för jag är lika stressad nu som tidigare men jag lider inte lika extremt av sömnsvårigheter. Skillnaden är fyllningsämnet i LDN.

Jag är överraskad över hur mycket bättre jag sover nu med den nya LDN:en. Somliga hävdar ju att de sover rastlösare men jag sover djupare och jag vaknar mer utvilad än tidigare. Tidigare brukade jag ofta stänga av väckarklockan i sömnen men nu kan jag ligga och vila en stund innan jag vaknar helt, utan någon större risk för att försova mej.

Jag har fram tills nu också tagit koffeintabletter, då jag inte dricker kaffe, eller druckit lite av energidrycker efter att jag stigit upp. Annars har jag inte orkat koncentrera mej ordentligt men idag har jag inte tagit något uppiggande och det har gått riktig bra utan. Den förbättrade sömnen märks på många sätt, när jag är piggare på morgonen är jag också tröttare på kvällen och somnar mycket lättare. Tidigare tog det ofta 2-5 timmar innan jag somnade men nu somnar jag normalt under en timme.

Tidigare sov jag alltid längre på helgerna för att kompensera för sömnbristen under veckan men nu vaknar jag av mej själv och kan stiga upp. Jag behöver ingen extra vila då jag inte får för lite sömn under veckan. Det är skönt att inte hela helgen går åt att återhämta sej efter arbetsveckan.

