Tänkte att jag gör en motsvarande lista om mediciner, som den jag gjorde om kosttillskott igår. Jag listar alltså enbart de mediciner som jag märkt att fungerar (men inte antibiotika).

LDN (Low Dose Naltrexone)

Förstärker immunförsvaret genom att ”lura” hjärnan att producera mera endorfiner. Jag tror att det är tackvare LDN som jag inte haft några MS-skov sedan 2003. Speciellt nu när jag bytt fyllnadsämne märker jag av skillnad. Jag sover bättre och är mer utvilad om morgonen. Jag har mycket lättare att stiga upp. Jag har också mindre värk (neuropati) i armarna och stelheten i benen har försvunnit (misstänker att det var pga kalsium karbonaten i de gamla tabletterna). Mår överlag bättre sedan bytet av fyllnadsämne. Är billig i jämförelse med andra MS-mediciner och är också den enda MS-medicinen som har haft någon positiv effekt (interferon fick mej att må extremt dåligt och glatimeracetat märkte jag inget av).

Negativt – Svår att få recept på och vetenskapliga studier kunde det finnas mer av.

Temgesic

Den bästa värkmedicinen jag har. Tar nästan bort värken i armarna.

Negativt – Mycket biverkningar. Orsakar trötthet och man vänjer sej vid den efter ett tag, vilket gör att man måste öka dosen. Orsakar även abstinensbesvär om man slutar på en gång.

Neurontin

Lugnar ner signalerna i hjärnan, vilket gör att värken inte känns lika besvärande. Jag har dock slutat ta den. Är egentligen epilepsimedicin men har också en lidrig effekt mot neuropatisk värk.

Negativt – Dyr och relativt dålig som värkemedicin. Är även dålig för magen (åtminstone för mej). Sägs orsaka viktökning. För mycket biverkningar i förhållande till effekten.

Panacod

Effektiv mot huvudvärk och andra lindriga smärtor. Mot neuropati har den ingen verkan alls.

Negativt – Värdelös mot neuropati. Innehåller paracetamol, så man bör vara observant ifall man använder t.ex. Dolan som också innehåller paracetamol.

Sirdalud

Muskelavslappnande, fungerar bra mot kramper. Har ofta kramp i skuldrorna vilket orsakar huvudvärk och illamående. Bästa botemedlet är förebyggande massage men det är inte alltid möjligt och då är det bra med Sirdalud eller Dolan som är ännu bättre. 

Negativt – Kraftiga biverkningar, yrsel och lätt illamående.

Dolan

Muskelavslappnande och fungerar också bra men utan de biverkningar som Sirdalud har.

Negativt – Innehåller paracetamol, så man bör vara observant ifall man använder värkmediciner som också innehåller det.

Celebra

Fungerar bra mot inflammatorisk värk. Jag har ofta värk i fingrarna och mot den fungerar Celebra mycket bra. Försöker dock undvika att använda den.

Negativt – COX2 inhibitatorer kan orsaka proppar (jmf Vioxx).

