Jag tänkte ta och skriva ett inlägg om de kosttillskott som jag märkt mest nytta av. Vissa märker jag ingen skillnad av och de kommer jag inte att nämna här.

ALC (alfalipoinsyra och acetyl l-karnitin)

Detta är det kosttillskott som har haft den mest dramatiska inverkan på mitt liv och mående. Tidigare led jag av kronisk fatigue (kan jämföras med CFS) och den hade en extrem inverkan på mitt liv. Jag orkade periodvis ingenting. Oftast orkade jag inget efter arbetet och hela helgen gick åt att återhämta sej efter arbetsveckan. På arbetet var jag extremt ineffektiv och det kändes som om det fanns ett svart dimma i huvudet som hindrade mej från att tänka klart. Efter att ha använt ALC i en vecka märkte jag plötsligt att jag inte mer behövde lägga mej på soffan efter arbetet och jag märkte då att dimman hade försvunnit och jag kunde tänka klart. Livskvalitén förbättrades så radikalt att det är omöjligt att beskriva det i ord på ett sätt som är förståeligt.

Negativt – Aningen dyr.

Magnesium

Jag lider, eller egentligen led, ofta av kramper i benen och oroliga ben (restless leg syndrome) men emot det hjälper magnesium. När jag börjar känna att orolighet i benen tar jag 500 mg (innehåller även B6) och då försvinner känslan vanligen inom en halvtimme.

Negativt – Svår att svälja, fastnar lätt i halsen.

D-vitamin

Sedan hösten har jag nästan dagligen tagit 125 mcg eller mera och detta är första vintern i mitt liv, vad jag minns, då jag inte varit förkyld, haft problem med bihålorna eller haft angina. Jag har inte heller varit så nedstämd som jag ofta är vintertid. Hittar ingen annan förklaring än att det är D-vitaminet som får mej att må bättre.

Negativt – Risk för överdosering. Svårt att få tag på ordentliga doseringar och är en aning dyr.

Arginin

Fungerar potenshöjande genom att den främjar blodcirkulationen. Strunt i Viagra och pröva arginin istället. Mycket billigare och tryggare alternativ, som kanske inte är lika effektivt men fungerar. Jag orkar motionera mycket effektivare när jag tar det en stund innan träning.

Negativt – Bör inte intas på samma gång som proteiner, eftersom den upptas då sämre.

Omega-3

Ren fiskolja i flytande form hjälper min koncentrationsförmåga men med motsvarande piller märker jag ingen skillnad. Känner mej mera skärpt när jag tar det.

Negativt – Får ibland ont i magen av citronoljan som den är smaksatt med.

Kolin

Sätter fart på hjärnsignalerna och verkar på det viset uppiggande. Som biverkning fungerar den potenshöjande och i kombination med arginin är den ett bra alternativ till Viagra men det kanske inte hjälper alla. Värt att pröva i alla fall om man lider av problem med potensen eller ifall man vill känna sej mera skärpt under dagen.

Negativt – Piggar upp för mycket om intas sent på kvällen.

B12

Verkar uppiggande och hjälper med koncentrationen men bara i höga doser (1000 mcg) har jag märkt av denna effekt.

Negativt – Inget jag vet om.

Annonser