Jag har nu klarat mej en vecka utan Neurontin och jag är överraskad över hur lätt det har varit. Jag väntade mej mycket värre, för så har det varit tidigare. Har månne bytet av fyllningsämne i LDN påverkat positivt, svårt att veta men jag har inte haft det så svårt ännu.

Tidigare har det ofta snabbt blivit outhärdligt utan Neurontin men då har jag inte heller haft eller försökt kompensera med Temgesic. Temgesic är ju annars också en mycket mera potent värkmedicin än Neurontin. Neurontin är ju egentligen inte ens är en värkmedicin, utan den är egentligen epilepsimedicin, men som har en viss verkan som värkmedicin. Om än ganska liten. För tillfället känns det som om den inte hade nån verkan alls men det har den nog trots allt.

Några direkta positiva effekter av uppehållet känner jag inte ännu och det kan hända att jag inte kommer att märka någon större skillnad överhuvudtaget. Dock kommer jag att spara en del pengar, för det är en ganska dyr medicin. Jag hoppas också att det kommer att lindra en del magbevär, för jag har tidigare fått magkatarr av Neurontin, eller jag misstänker att det är Neurontin, för säker kan jag inte vara. Stress kan också ha varit en faktor men eftersom besvären försvann när jag slutade ta Neurontin, antar jag att det berodde på den. 

Om värken inte blir värre än vad den är nu, kommer jag att fortsätta med uppehållet. Det är möjligt att LDN också har en positiv inverkan, för det finns studier som visar att LDN har en viss inverkan mot neuropatisk värk. Direkt efter bytet av fyllingsämne, var värken mycket mindre än normalt. Jag misstänker att det berodde på att hjärnan inte var van med så höga endorfin-nivåer men efter nån dag anpassade den sej och värken normaliserades. Ganska absurt att svår värk är ”normalt”. Suck, önskar att man kunde få vara smärtfri nångång..

