I fredags fick jag nya LDN-tabletter som inte har kalcium karbonat som fyllningsämne, utan har istället har de mikrokristallint cellulosa. Jag har alltså tagit tre tabletter hittills och jag måste erkänna att jag faktisk har märkt en liten skillnad, eller egentligen överraskande stor skillnad med tanke på hur kort tid som gått. Vet inte om det är placebo-effekten eller sammanträffande, eller om de rent av fungerar bättre, som det faktiskt hävdas med annat fyllningsämne än just kalcium karbonat.

Jag känner mej mer utvilad på morgonen när jag vaknar. Den konstiga känslan i huvudet jag har haft de senaste 2-3 veckorna har också försvunnit. Det har känts som om jag har haft en bihåleinflammation på kommande men den känslan har faktiskt försvunnit nu. Jag är heller inte lika trött som jag varit de senaste veckorna och jag har heller inte lika ont längre. Det är antagligen den tydligaste indikationen på att endorfin-nivån har höjts, eftersom den borde minska på värken och höja smärttröskeln. Den borde även förstärka immunförsvaret, vilket skulle förklara varför jag inte längre har symptom från bihålorna.

Jag har inte tagit Temgesic ännu denna morgon och det är antagligen första morgonen detta år som jag inte behövt ta en tablett direkt. Jag tycker jag mår bättre och det känns bra! Visserligen kan det vara ett sammanträffande men jag tror inte det, för trots att placebo-effekten är kraftig (åtminstone tror läkarna det), så tror jag inte att den skulle påverka såhär mycket och jag märkte inte av effekten direkt, utan det var först igår som jag märkte att jag klarade mej med en Temgesic och idag att jag kan ha huvudet neråt utan att känna tryck i bihålorna. Effekten har alltså kommit stegvis och efter första natten märkte jag ingen skillnad. Det är kanske tydligaste tecknet att det inte är fråga om placebo-effekten.

Får se om jag fortsätter att märka positiva saker efter att ha använt det en längre tid eller om utvecklingen stagnerar. Det är närmast orken och smärtan som kan påverkas, eftersom jag annars knappt har några MS-symptom. Det är närmast biverkningar av mediciner (Neurontin och Temgesic) jag lider av annars. Om ni har LDN med kalcium karbonat som fyllningsämne, byt den!