Jag har varit ganska flitig i helgen. På lördagen byggde jag en ny hylla i vår garderob. Jag hade varit framsynt i somras då jag var på Ikea och köpt  8 st. limmade träskivor som passade perfekt i hyllan. Jag hade också all annan trävaru som behövdes färdigt, så det gick snabbt att göra den. Frun blev också väldigt nöjd med resultatet då hon länge varit frustrerad över att det blev snabbt råddigt i garderoben då det inte fanns hyllor där.

På söndagen monterade jag den andra ljusröret och kopplade strömmen till den. Jag drog strömmen i serie mellan de två ljusrören, på så sätt sparar jag en hel del dragande av elledning. Resultatet blev hyffsat bra om än inte perfekt. Ledningarna var väldigt stela, så det var svårt att få dem raka och snygga. De är ytmonterade, så det skulle vara bra att få dem raka. Nå, det är ju bara fråga om en källare, så det är inte hela världen fast det inte ser så snyggt ut.

Annars är luftkvalitén avsevärt bättre i källaren sedan jag slängt ut det mesta av den mögliga veden. Tidigare luktade det mycket unket och det var knappast hälsosamt att vistas där. Nu märkte jag inte något när jag var där, så luften är bättre.

Källaren är annars byggd så, att den är indelad i två skilda rum genom en bärande mellanvägg. De två rummen är 10 m långa och ca 3,5 m breda var. Tanken var att de i sin tur ska indelas i två, så att det totalt blir fyra rum. Nu har jag satt två ljusrör á 36 W i varje långt rum och det räcker bra till för att lysa upp rummet. De lyser väldigt bra, bättre än de 500 W halogenljus jag tidigare använt, vilket delvis beror på att de lyser uppifrån och samtidigt belyser ett större område än halogenljusen klarar.

Det är lite häpnadsväckande att en lampa på 36 W belyser bättre än en på 500 W men jag märke redan när jag hade en energispararlampa på 11 W i taket, så gav den mer ljus än en 150 W halogen på golvet. Antagligen gav den mera än en 500 W men det pövade jag inte den gången. Att jag målat väggen hjälper också en aning, eftersom ljuset reflekteras bättre.

