Jag snickade ihop en hylla för veden som vi eldar med lite före jul. Tidigare hade jag bara en korg som jag bar in ved med men det innebar att jag var tvungen att bära in ved nästan varje dag och veden var då alltid lite fuktig, vilket gjorde det svårare att få eld på den.

Nu har jag satt hylla bredvid skorstenen och eftersom den blir varm då jag eldar, så torkar veden effektivt. Det rymms ungefär 8 korgar med ved i den och det är tillräckligt för 1 -2 veckors eldande, beroende på ute temperatur.

Jag gjorde hyllan lika bred som skorstenen, ca 35 cm, och höjden valde jag till 135 cm. Jag hade några hyvlade bräder som jag använde och det gick nästan jämnt ut. Två korta stumpar lämnade över.

Jag sågade till trekanter som jag satte i hörnen för att stöda upp hyllan. Det gjorde den mycket stabil och sidorna buktar inte. Vår yngsta son klänger ofta på hyllan men den är så stabil att det är ingen risk att han får den omkull, speciellt inte då det är ved i den för då väger den så mycket.

Jag är ganska nöjd med resultatet, den ser hyffsat bra ut och veden är mycket mera lättantänd nu när den hinner torka först. Det gör faktiskt en stor skillnad. Jag ska sätta upp en bild på den senare.

