Med allt skit som händer ute i världen, speciellt Israels massaker i Gaza, har jag inte haft tid och ork att bygga vidare på garaget. Som bäst håller jag på och drar strömmen i källaren. Ja, jag drar strömmer trots att jag inte är elektriker men jag kommer att ha en elektriker att granska det när jag är klar.

Jag har satt upp ett ljusrör av de fyra jag ska ha där. De är lätta att montera men det är lite krångligt då jag först måste borra hål i taket för att få fast armaturen och då mellantaket är gjutet på stålplåtar, är det svårt att få borren att ta. Därtill nöts borren hårt då den borrar lite i betongen innan den kommer helt genom plåten.

Jag satte även upp en utebelysning och senare, kanske i helgen, ska jag sätta upp en dubbelt eluttag under den. Då behöver jag inte dra strömmen så långt när jag behöver el när jag bygger på muminstugan.

Jag har även borrat hål genom mellantaket och dragit en elledning ner genom den. Måste ännu sätta upp förgreningsdosor, eluttag och kontakter för belysningen. Jag räknar med att spara en hel del genom att göra det tidsdryga arbetet själv.

Det finns ännu mycket att göra. Jag har också tänkt göra fönsterkarmarna till muminstugan nu i vinter. Sedan finns mycket att såga till för taket till den men det är nog något jag kommer att göra senare mot våren eller sommaren. Denna sommar måste jag få den klar.

Jag har även flyttat om i källaren, så nu har jag alla maskiner i ett och samma rum. Jag har målat klart 3/4 av alla väggar. Ännu har jag ena sidan av mellanväggen att rappa men jag vet inte om jag kommer att göra det i vinter då jag inte har någon värme i källaren. Jag har även tagit upp ett par ventilationshål och luftkvalitén förbättrades märkbart.

Jag har även gjort en nivå till på virkeshyllan, så nu ryms nästan allt virke på den. Jag har också staplat upp all ved längs ena väggen i det första rummet. Jag var tvungen att slänga ut en del ved som jag hade tagit in när den var färsk, för den hade börjat mögla. Björkveden var ok men tallveden hade möglat ordentligt. Borde inte ha slängt in den när den var så färsk.

I sommar måste jag även förstärka gavlarna på min vedförråd, för de buktar p.g.a all ved som trycker på. Måste spika ett korsbräde så att trycket fördelas på alla bräderna samtidigt, då borde det inte bukta mera. Annars fungerar förrådet bra. Veden hålls relativt torr och skyddad.

