Jag tänkte att jag gör en likadan lista på de mediciner jag använder eller har använt, som på de kosttillskott jag använder eller har använt. Jag listar inte antibiotika och sådana som jag bara använt korta kurer.

Rebif (Beta-interferon) – Medicin mot MS. Injiceras var tredje dag och orsakade mycket kraftiga biverkningar (depression, sömnbesvär, trötthet, värk, feber, illamående, kramper, svaghet m.fl.). Var tvungen att sluta efter en månads användning för jag kunde (orkade) knappt gå.

Copaxone (Glatimeracetat) – Medicin mot MS. Injiceras dagligen men orsakade inte några andra biverkningar än att injektionsställena blev inflammerade och till sist hade jag inga ställen att injicera mera och var tvungen att göra uppehåll men jag kom aldrig igång igen.

LDN (Naltrexone) – Medicin mot MS. Fungerar genom att ”lura” hjärnan att producera mera endorfiner, som igen stimulerar immunförsvaret. Orsakar inga biverkningar hos mej och är mycket billigare än andra MS-mediciner.

(06.02.2009) Var tidigare baserad på kalcium karbonat men jag har nu bytt det till cellulosa som fungerar mycket bättre. T.ex. spastisiteten i benen har försvunnit sedan jag bytte.

Cipralex – Antidepressiv medicin för att höja smärttröskeln. Orsakade kraftigt illamående och tryck i bröstet. Var tvungen att sluta efter 3 mån eftersom biverkningarna var för kraftiga och minskade inte med tiden.

Efexor – Samma som ovan men med ännu kraftigare biverkningar. Kunde inte använda den.

Sirdalud – Muskelavslappnande. Har ofta kramper i musklerna i axlarna och skuldrorna. Vore bättre att behandla med massage men som första hjälp vid nödsituationer fungerar den bra. Orsakar yrsel och andra biverkningar.

Dolan – Samma som ovan men mildare och med mindre biverkningar. Innehåller även Paracetamol, så man måste vara observant om man tar värkmediciner som också innehåller samma ämne, eftersom överdosering kan skada levern.

Panacod (Paracetamol/Codein) – Värkmedicin. Fungerar bra mot huvudvärk och någorlunda mot värk i lederna. Fick den ordinerat när min högra hand slutade fungera och började värka och då fungerade den någorlunda men mot den neurapatiska värken som lämnade efter det har den inte någon större verkan.

Vioxx – Värkmedicin, numera förbjuden. Fungerade mycket bra men var farlig att använda. Jag använde den för värk i lederna (misstänkt reumatism).

Celebra – Värkmedicin och motsvarande COX2 inhibator som Vioxx men som ännu är tillåten. Fungerar bra mot värk i lederna (antagligen p.g.a inflammation i lederna). Mot neuropatisk värk har den ingen verkan.

Neurontin (Gabapentin) – Epilepsimedicin som även används mot neuropatisk värk. Lugnar ner nervsignalerna i hjärnan och på så sätt kan man hantera smärtan bättre, trots att den fortfarande känns. Orsakar yrsel vid större doser. Jag använde tidigare 12 x 300 mg men jag har nu trappat ner till 3 x 300 mg för det fungerar lika bra eller lika dåligt. Tar inte bort värken men hjälper en att klara av den. Har till en början kraftiga biverkningar men de avtar med tiden. Är eventuellt orsaken till att jag fick magkatarr men en orsak kan även vara att jag inte alltid intog tillräckligt med vätska samtidigt som medicinen.

Temgesic – Värkmedicin, syntetiskt morfin som används vid medelsvår eller svår värk. Kraftig värkmedicin som tyvärr är vanebildande och har otrevliga biverkningar (bl.a. trötthet, svårigheter att urinera), speciellt till en början. Orsakar abstinensbesvår om man slutar ta dem utan att först trappa ner användandet. Jag använder 3 x 0,4 mg per dag men jag försöker ta så llite som möjligt. Under sommaren klarar jag mej ibland på en tablett om dagen men nu på vintern behöver jag hela dosen och ibland känns det att inte ens det räcker till. Mycket effektiv värkmedicin och är den enda som jag prövat som har någon tydlig funktion.

Somac – Mot magkatarr antagligen orsakad av värkmedicinerna.

Det finns kanske ännu nån gammal medicin som jag glömt, så jag kompletterar listan om och när jag kommer ihåg.

