Jag har problem i min BMW 528 E39 då airbag-lampan lyser hela tiden och det har hindrat mej från att besikta bilen. Jag har länge dragit mej för att reparera det, då det innebär att jag måste arbeta med händerna i trånga utrymmen, vilket gör extremt ont p.g.a neuropatin. Behövde göra en längre resa i mellandagarna och därför var jag tvungen att besikta bilen och för det var jag tvungen att reparera felet.

Om airbag-lampan lyser kan det bero på ett par olika saker. Endera är givaren i passagerarsätet (som känner av om någon sitter där) sönder eller så är det dålig kontakt till givaren. Felet kan även bero på att det är dålig kontakt till bältessträckarens givare i förarsätet. Med en felkodsläsare kan man läsa av var felet ligger. Man behöver en som kan läsa av SRS-felkoderna, det går alltså inte med den för motorns felkoder.

Man behöver alltså två felkodsläsare för hela bilen och som tur kostar de inte så mycket. De betalar sej snabbt tillbaka för det är dyrt att läsa av felkoderna på en verkstad. När jag läste av felkoderna visade det sej att den klagade på givarna i båda sätena men det var sannolikt inte något fel på givarna, så det lönar sej inte att byta dem direkt, utan först bör man pröva putsa kontakterna som finns under sätena.

Kontakten som finns under passagerarsätet är lätt att komma åt då man skruvar bort förstahjälp-kittet som finns i framkanten. Därefter gäller det att öppna kontakten. Det är lätt när man kommer på hur den fungerar. Använd inte våld för då gör du fel. Man ska först dra ut en spärr (åt sidan) och därefter får man lätt separerat kontakten. Spruta in kontaktmedel, CRC eller något dylikt, och sätt fast och öppna kontakten några gånger. Det borde räcka för att putsa.

För att komma åt under förarsätet var jag tvungen att lossa sätet men jag behövde inte ta ut sätet, det räckte att jga lutade den framåt och åt sidan. Där putsade jag på samma sätt. Sedan var det bara att montera det igen och nolla felkoderna. Det fixade felen, det var alltså inget fel på givarna och felkodsläsaren gjorde att jag kunde göra allt själv och det sparade mej mycket pengar. 

Hade jag fört bilen till en verkstad, hade de antagligen bytt givarna direkt vilket hade blivit mycket dyrare. Arbetet, som är lätt men tar en stund, hade också blivit dyrt. Felkodsläsarna betalade sej alltså tillbaka redan med första reparationen. För bättre beskrivningar hur man reparerar felen, se länken nedan.

BMW E39 DIY

 Jag fick alltså bilen besiktad och resan gick bra. Tyvärr kom felet tillbaka under resans gång men det blir att se över det ännu en gång.

