Jag läste på Aftonbladet en intervju med en Israelisk familj om deras situation. De lever osäkert med raketattacker som kan träffa dem när som helst. De vill dock inte fly eftersom de inte vill lämna sitt hem. Jag förstår dem även om jag inte kan sätta mej in i deras situation. Jag skulle inte heller vilja lämna mitt hem men om jag kunde trygga min familj genom att göra det, så skulle jag.

De har ju trots allt möjligheten att fly, det har inte folket i Gaza. De är instängda på ett litet område och har knappt någon tillgång till medicinsk hjälp ifall de blir skadade. Därtill bombar Israel sjukhusen, så det är inget bra ställe att vara på och inte ens FNs personal är trygga.

Kan inte annat än undra om det är för att det är relativt osannolikt att raketerna skulle träffa dem som den Israeliska familjen har modet att stanna eller om det är nån form av trots p.g.a avsaknad av självbevarelsedrift. Ifall de blir skadade har de i.a.f ordentlig sjukvård att tillgå, i motsats till Palestinierna.

