I Aftonbladet har de en nyhet om en kvinna i USA som förlorade sina händer och fötter p.g.a en infektion som läkarna missade. Dylika missar händer ibland och kommer att hända i fortsättningen också, så länge man fortsätter med den idiotiska ”seden” att dejourera. Läkarna är antagligen, vad jag vet i.a.f, enda yrkesgruppen som tillåts regelbundet arbeta verkligen långa arbetspass.

Jag har själv gjort arbetspass på 25-30 timmar, så jag vet hur det påverkar en och jag är inte förvånad över att man gör grova missar i dylika situationer. Naturligvis vet jag inte om denna miss berodde på långt arbetspass men många missar beror i.a.f på det.

Det som är mest förvånande är att dessa långa arbetspass är oftast onödiga. Jag har frågat en bekant som är läkare varför de gör dessa men han kunde inte svara. Läkarbrist beror det inte på, inte här på vårt lokala sjukhus i.a.f men annanstans kan det ju vara en annan situation. Själv misstänker jag att det gör bara för att de ”hör till” att läkare dejourerar och de tjänar en hel extra på det, så jag tror inte att de ens vill bli av med det.

Vi borde inte tillåta läkare arbeta alltför långa arbetspass, för då sker dylika misstag och många dör eller skadas p.g.a misstag som annars inte skulle ske. Jag klandrar egentligen inte läkarna, för de är trots allt bara människor men bort med de långa arbetspassen!

