Jag böt till vinterdäck för ca. en vecka sedan och det visade sej att bakdäcken var helt slut. Vänstra däcket hade kanske 0,2-0,3 mm mönster och det högra var helt slätt. Man borde kanske kolla lite oftare.. Med sommardäcken märkte jag att jag hade svårt att få ner förbrukningen på samma nivå som tidigare, tydligen orsakat av de slitna bakdäcken. När jag kört till arbetet har jag haft svårt att komma under 10l/100km men nu när jag böt till vinterdäcken, så kom jag lätt under 9l/100km. Faktum är att en morgon kom jag ner på 8,5l/100km, vilket är ett mycket bra resultat med tanke på sträckan och bilen. Idag blev det 8,6l/100km. Visserligen borde jag inte stirra så mycket på decimalerna när det gäller förbrukningen, för det får mej att irritera mej på de som kör under 80 km/h eftersom jag måste köra över 80 för att konvertern i automatlådan ska låsa sej och det sänker förbrukningen avsevärt.

