Jag dricker inte kaffe, har aldrig gjort det heller och det har faktiskt haft en del negativa effekter, speciellt på min skolgång. Jag har sedan yngre tonåren varit mycket trött och det har ju naturligtvis påverkat min skolgång mycket negativt och stundtals väldigt mycket. Tröttheten berodde på flera saker men den huvudsakliga orsaken är ännu oklart, även om den sannolikaste orsaken är fatique orsakad av MS. Som jag skrivit tidigare har börjat misstänka nån form av metabolisk myopati eller möjligen nån annan form av metabolisk brist, då  kosttillskotten har fungerat så bra.

Den andra orsaken till min trötthet var kraftig B-vitaminbrist. Jag vet inte vilken typ av B-vitamin jag hade brist på, då det inte gjordes någon undersökning (eftersom läkarna inte trodde att jag hade nån vitaminbrist) och B6, B12 och Folsyra har alla liknande bristsymptom. Jag vet dock att den tröttheten berodde på anemi orsakad av B-vitaminbrist eftersom anemin var diagnosticerad och den försvann snabbt efter det att jag började äta kraftiga B-vitaminer (alla typer av B-vitamin). Anemin orsakade en viss typ av trötthet och näsblod. Båda försvann med anemin men kvar lämnade en konstig trötthet som kom och gick lite som den ville.

Jag har alltid haft lätt för att lära mej saker men p.g.a tröttheten var det inte så lätt mera då jag inte orkade koncentrera mej. Som tur fungerade minnet ändå, jag mindes saker som jag inte vet hur jag har lärt mej. Jag har tydligen hört saker på lektionerna utan att medvetet registrera det och vid proven så kom jag plötsligt ihåg saker jag inte trodde jag visste.

Hade jag druckit kaffe, tror jag att jag hade orkat koncentrera mej bättre och också lärt mej bättre. Alternativt hade jag kunnat ta koffeintabletter, energidrycker fanns inte på den tiden, i.a.f vad jag vet. Nu idag när jag inte lider av den typen av trötthet mera och jag använder koffeintabletter för att orka arbeta mera koncentrerat, så märker jag att jag lär mej mycket bättre och jag minns saker jag inte tidigare trodde att jag kunde minnas. Jag har alltid trott jag har dåligt minne men det har jag inte, tvärtom, jag har en mycket gott minne. T.ex. har jag alltid undrat varför jag inte minns saker för 5 minuter sedan men jag minns saker jag gjort som 2-3 åring.

En annan biverkning av koffein, är att jag idag känner mej mycket intelligentare än tidigare. Naturligtvis är jag inte det men eftersom jag orkar så mycket bättre, så verkar det så. Minnet reagerar mycket positivt på att jag orkar koncentrera mej och att jag inte lider av ”brainfog” som tidigare.

Tyvärr har koffeinet biverkningar. Jag har svårare att somna om kvällarna och jag drabbas oftare av hjärtkklappningar. De kan vara mycket obehagliga och eftersom de förvärras av trötthet, så blir det dubbeleffekt då jag sover sämre. Jag rekommenderar inte att ta koffein mot trötthet och om man gör det så ska man göra det rätt. Sedan man redan är trött, är det för sent att ta det. Det har ingen positiv verkan efter det. Jag tar det redan på morgonen och då fungerar det bäst. Speciellt unga ska undvika koffein då vi inte vet hur det påverkar nervsystemet, små doser kan vara ok sedan man kommit in i tonåren men det gäller att vara försiktig. Koffein är trots allt ett gift.

