För att leva ett lång och hälsosamt liv behöver man enligt NaturalNews äta följande grönsaker och frukter:

* Äpplen – Inte speciellt överraskande med på listan. Gamla ordspråket ”Ett äpple om dagen håller doktorn borta” stämmer nog relativt bra. Jag borde äta äpplen oftare men jag får ofta ont i magen av dem och därför brukar jag äta annan frukt. Vi använder mycket hemmagjord äppelsylt och speciellt pojkarna tycker om att äta den med gröten.
* Boysenbär (?) – Är inte helt säker att de menar den men det är säkert ett hälsosamt bär, synd bara att den är ganska dyr här i norden.
* Svart te – En aning överraskande, jag väntade mej nog grönt te men att även svart är så bra väntade jag mej inte. Jag dricker ganska ofta te, inte varje dag men flera gånger per vecka i.a.f. Kanske borde jag dricka ännu oftare, speciellt när jag inte dricker kaffe.
* Blåbär – Mitt favoritbär, jag använder ofta blåbär med gröten men tyvärr äter jag inte gröt så ofta mera. Tidigare åt jag gröt minst en gång per dag och alltid minst två portioner och alltid med mycket bär. Nu har det blivit mer sällan men jag borde nog ta mej i kragen och äta oftare igen. Det är mycket bra för magen och det märks.
* Broccoli – Inte överraskande och jag gillar faktiskt broccoli. Tyvärr blir den ofta tillagad på ett sätt som antagligen förstör de flesta vitaminerna. Ännu en grönsak som vi borde äta mer av.
* Helflingor – Jag äter inte flingor men väl gröt och jag tror att gröt är ett bättre val.
* Körsbär – Äter ganska sällan körsbär och jag hatar inlagda körsbär men de är knappast speciellt hälsosamma ändå. Jag planterade ett körsbärsträd i somras så får se om vi nästa sommar ännu får egna körsbär!
* Körsbärstomater – En favorit, jag kan äta nästan hur mycket som helst av dem, de är så otroligt goda. Av vanliga tomater får jag ofta sjuk tunga, vet inte om det är allergi eller p.g.a kemikalier men som tur kan jag äta körsbärstomater utan problem.
* Kaffe – Lite överraskande igen. Jag dricker inte kaffe och tänker inte börja, jag håller mej till te.
* Tranbär – Inte överraskande men inte heller nån favorit. Jag dricker tranbärssaft ibland men jag gillar det inte speciellt. Vet dock att den är hälsosam.
* Mörk choklad – Tyvärr föredrar jag ljus choklad men ibland äter jag mörk just för att den är hälsosammare.
* Grönt te – Jag dricker vanligen svart te men ibland blir det grönt te.
* Appelsiner – En av mina favoritfrukter. På vintern äter jag ofta appelsiner och jag äter ofta en blodgrejp som kvällsmål och jag hoppas och tror att det är ett lika hälsosamt alternativ, faktiskt så tror jag att det är rent av hälsosammare.
* Persikon – Också en av mina favoritfrukter. Det är dock svårt att få bra persikon i butiken, det är nästan bäst att köpa dem på burk men då kommer de i sockerlag och jag vet inte hur hälsosamma de är i jämförelse. Jag föredrar dock nektariner men de är också svårt att hitta bra exemplar av i butiken. De är tydligen säsongsvara och de börjar lätt mögla eller så är de hårda tills de blir dåliga.
* Plommon – Jag tycker om plommon och vi har planterat ett plommonträd i sommar.
* Hallon – Igen att av mina favoritbär. Vi har mycket hallon och vi använder dem på gröten. Pojkarna får gröt till kvällsmål varje dag och vi sätter endera blåbär, hallon, äppelsylt (hemgjord) eller jordgubbar på den och de tycker om det.
* Mörka vindruvor – Min frus favorit men tyvärr tycker hon mera om gröna vindruvor än mörka. Vi äter vindruvor minst en gång i veckan (500 gr – 1 kg).
* Rödlök – Jag tycker om lök men vanligen använder vi vanlig gullök. Kanske vi borde använda mer rödlök.
* Spenat – Förr gjorde jag ofta spenatplättar men det blir inte så mera och annars äter vi väldigt lite, för lite, spenat.
* Jordgubbar – Återigen ett favoritbär som vi äter mycket av. Jag köpte 10 kg jordgubbar i sommar som jag satte i frysen. Ok, vi åt säkert ett par kilo färska men största delen satte vi i frysen så att vi ska ha nåt att sätta på gröten i vinter. I sommar fick vi väldigt bra jordgubbar men ur eget land fick vi väldigt lite då de flesta plantorna inte klarade sej, de trivs inte i vårt land då jorden är för sur och lerig.

