Enligt Project Censored är USA ansvariga för långt över en miljon dödade Irakier. Jag är inte speciellt förvånad men jag undrar hur medvetna  amerikanerna är om detta faktum. Att McCain försvarar kriget i Irak visar hur ignoranta ledarna i USA är. Jag tror inte att Obama är speciellt mycket bättre men han är i.a.f som demokrat (vilket egentligen betyder ganska lite) ett mindre dåligt val. Det politiska systemet i USA suger och det behövs en dramatisk förändring för att det ska bli bättre. Finanskrisen kan vara ett första steg men jag tror inte att makteliten tillåter det ske och för att de ska kunna ske måste elitens makt undergrävas och det kan eventuellt finanskrisen göra. I värsta fall drabbas dock bara de som inte har det så väl ställt. 

Jag vågar inte hoppas att Obama verkligen lyckas få Irakfrågan löst, i.a.f snabbt. Bush har gjort sitt bästa för att sabotera det för nästa president och det är faktiskt ett väldigt otacksamt arbete nästa president får. Han måste nämligen reda upp allt som Bush ställt till med och det är inte lite det. Om McCain blir president fortsätter eländet antagligen i samma stil.

Oavsett vem som blir nästa president så får vi hoppas att han inte är en lika skjutglad galning som Bush. En attack mot Iran kan bli förödande och jag har större förhoppningar till att Obama inte attackerar Iran än att McCain inte gör det. Det är faktiskt konstigt att McCain är så positiv till krig när han trots allt lidit ganska mycket just p.g.a krig.