Som fortsättning till mitt förra inlägg. Datorer står ofta på och förbrukar el i onödan. T.ex. hos oss står, vanligen min, åtminstone en dator på hela kvällen. Från kl. 17 till kl. 23, alltså 6 timmar per kväll. Visserligen inte varje kväll men på helgen kan den stå på ännu längre, så i snitt kan man anta att den står på 5 timmar om dagen, varje dag.

Det gör 35 h i veckan eller 1825 h i året. När datorn förbrukar ca 250W (egentligen förbrukar den inte så mycket men jag räknar till printern och alla externa hårdskivor), så blir årsförbrukningen ca 450 kWh. Därtill kommer förbrukningen från min frus dator, så totalt kan man räkna med 500 kWh, vilket igen är ca 3,5% av vår totalförbrukning. Genom att börja använda en Eee PC tror jag att vi kunde minska vår elförbrukning med 300-400 kWh per år.

Med nuvarande elpriser så skulle den betala sej tillbaka på ungefär 10 år, så av ekonomiska orsaker lönar det sej inte men för miljön och bekvämlighetens skulle det löna sej. En Eee PC skulle vara tyst och redo när man behöver den. Våra gamla datorer för en massa oväsen förutom att de drar mycket ström.

Vårt modem drar också ström i onödan, om än inte så mycket. Den drar bara 12W men den är alltid på. Det gör 12 x 24 x 365 / 100 =  105 kWh per år. Inte så enormt mycket men ca 80% är onödigt. Lägger man till externa hårdskivor, routers, adapters och printrar, så blir det en del och största delen i onödan. Det är dock opraktiskt att alltid stänga av dem när man inte behöver dem men det vore kanske en vana man borde öva in. Speciellt med tanke på att vårt modem förbrukar nästan lika mycket som vår TV på årsnivå!