Jag har ju länge haft som mål att minska vår elförbrukning, både för miljöns som vår ekonomis skull. Ofta står min dator på i onödan och ibland har vi t.o.m två datorer på samtidigt, vilket är både onödigt och ineffektivt. Jag har börjat leka lite med tanken att skaffa en Asus Eee PC som man snabbt kan starta och stänga av efter behov. Till min skärm kan man koppla två datorer samtidigt, så det vore enkelt att ha Eee PC:n kopplat till den skärmen hela tiden och använda den efter behov. Det är ju ofta att man bara vill kolla upp något man kom att tänka på och när den har en förbrukning på ca 10-15W, så skulle det spara mycket el. Naturligtvis har jag ännu behov för min gamla dator eftersom det finns många tunga applikationer som inte snurrar på Eee. Jag tror inte att Visual Studio 2008 fungerar speciellt bra på en Eee. 😉 Min fru behöver bara en surf-maskin och för det ändamålet vore en Eee alldeles utmärkt.

