Enligt Aftonbladet (undrar varför jag egentligen läser den tidningen..) omvandlas fruktos (fruktsocker) snabbt till fett enligt en ny amerikansk forskning. Det var något nytt för mej men kanske inte speciellt överraskande. Frukt innehåller generellt ganska lite fruktsocker så man behöver inte och bör inte undvika frukt för det. Det gäller naturligtvis att man inte överdriver konsumptionen. Som historien om amerikanen med övervikt som undrade varför han inte gick ner i vikt då han bara åt appelsiner; 25 st om dagen..

Jag vet inte om historien är sann men om man äter så mycket frukt så får man nog i sej för mycket fruktos. Därtill blir kosten för ensidig, vilket heller inte är bra. Frukt och appelsiner är nog hälsosamma men bara som komplement till en annars allsidig kost. Själv försöker jag äta 2-4 frukter per dag, banan, grejp och nektariner är mina favoriter. Äpplen vore också bra men min mage gillar dem inte. Ofta är en grejpfrukt det enda jag äter på kvällen och det känns faktiskt bra, i.a.f om jag inte gjort något väldigt fysiskt krävande tidigare på kvällen för då kan det hända att jag får i mej för lite näring och jag blir trött och hungrig nästa dag. Det gäller att ha balans i sina måltider så man orkar och kosttillskott är nog bra men det kompenserar aldrig en balanserad kost.