Jag har två gamla IBM servrar. En Netfinity 5100 (har tidigare haft en Netfinity 5500) och en xSeries 100. Den större, Netfinityn, är det inga problem med men den lilla är kräsen vad gäller minnen. Den har bara 128Mb från början och jag har köpt nya ECC-minnen till den men endera vägrar den starta eller så känner den inte av dem. Problemet tycks vara att den inte stöder dubbelsidiga minnen och det är svårt att hitta enkelsidiga. Fast jag skulle hitta så är de antagligen ganska små och med enbart tre minnesbankar så betyder det antagligen att jag får max 128Mb x 3 vilket inte räcker till. Windows behöver mycket minne..

Jag tror jag kommer att installera Ubuntu eller nån annan Linux på den för de kräver inte så mycket minne men det betyder att jag måste lägga in Windows på den andra för jag behöver en server med Windows. På den fungerar det bättre med Windows eftersom den har mycket mera minne. Om jag minns rätt har den 1 x 512Mb + 3 x 256Mb. Nu kör jag Fedora på den men jag är inte nöjd med den för den strular mycket.

Frustrerande då inte ens IBMs egna minnen fungerar med xSeries-maskinen. Kanske borde jag bara strunta i den men det är annars en bra maskin. Borde kanske bara ha den  att leka med Linux på..

