Jag har nu skaffat ett par Buffalo WHR-HP-G54 routerar som stöder WDS. Jag har sedan tidigare en Buffalo WLI-TX4-HP54G WLAN/Ethernet-adapter och det betyder att jag borde få upp hastigheten från 54Mbit till 125Mbit, teoretiskt…

Jag använder den för att flytta inspelningar från min Maximun C8000 digibox och det är ju ofta frågan om stora filer så det borde hjälpa att få hastigheten ca 35% (enligt Buffalo) för som det är nu så tar det en stund. Det är dock inget stort problem men alltid kul att få saker och ting att fungera bättre.

Ska se om jag får den att fungera mellan garaget och huset, knappast men ska ändå försöka. Behöver få en brygga gjord mellan dem och som tur stöder ju dessa apparater WDS. Jag har två servrar i garaget och jag vill kunna använda båda samtidigt på nätet och för det behöver jag endera en router i garaget eller så WLAN-kort till dem båda. Det har jag i.o.f sej (Linksys WMP54G) men jag har bara en antenn som är stark nog att få dem att fungera och därtill finns det inte drivrutiner till Linux för dem, vad jag vet vill säga, borde söka lite för det kan ju finnas trots allt. Jag vill inte skaffa fler antenner då det känns onödigt och dyrt. Med en router får jag minst 4 datorer kopplade till nätet.

Får se om jag hinner se på det i helgen, det har ganska låg prioritet så det kan hända att det lämnar ogjort tillsvidare.