Hups, jag hade tydligen glömt bort att skriva detta inlägg klart. Man börjar bli gammal.. Nå, jag fick den klar till torsdagen, så det blev inga problem och jag behövde inte köra motorcykel i regnet. Det gick att få bort vattenpumpen utan att ta bort kylaren och utan att förstöra impellern men det var trångt och man får vara försiktigt så att man inte skadar kylaren för det är på millimetern när att den ryms och jag menar verkligen på millimetern. Var tvungen att böja fläktvingarna en aning så att den rymdes bort.

När den väl var bort var nästa steg att få bort fläktvingarna (viskofläkten) från vattenpumpen och det var sannerligen inte lätt det heller. Fast hur hårt jag än försökte spänna fast axel i skruvstädet, så snurrade den bara med. Ingen chans i världen att den hade kommit loss när pumpen satt kvar på motorn! Till sist var jag tvungen att ta min trogna Kemppi MIG och svetsa fast ett järn på axeln så att den inte slapp att snurra och då fick jag loss den. Den satt verkligen hårt. Den är ju gängad tvärtom mot vad som är vanligt, så man lossar den genom att vrida medsols.

Monteringen av delarna gick snabbt och luftningen att systemet var heller inte nån större operation. Jag var mycket noga med luftningen för jag vill inte ha problem med cylinderlocken för det blir dyrt men allt gick väl. Ännu har jag inte märkt några problem i.a.f. Att byta vattenpump och/eller termostathus är ingen stor sak eller ens svårt, förutsatt att viskofläkten lossnar vill säga..

