Ända sedan jag läste ”Arginin 2000-luvun ihmelääke?” har jag varit kritisk mot kolesterolmedicin, statiner. Jag tycker att det är absurt att man försöker bota symptom och inte den bakomliggande sjukdomen, fast när det gäller kolesterol så är ju inte ett högt kolesterolvärde ens nån sjukdom. Läkarna hanterar högt kolesterol som om det var en sjukdom, vilket det naturligtvis inte är, det är ett symptom på att man inte rör på sej tillräckligt och att man inte äter hälsosamt (källa Biovita).

Förstå mej rätt, det finns fall där statiner är nödvändiga men det är undantag. Statiner äts av miljoner människor i världen men det är en ganska liten del som verkligen behöver det. I de flesta fallen skulle det räcka med mer motion och bättre mat. Att äta kolesterolmedicin är inte bra för hälsan och man lever snarare kortare än längre (källa Natural News) . Min mamma har ett genetiskt fel som gör att det finns vissa proteiner i blodet som gör att blodådrorna förkalkas, i detta fall kan kanske statiner vara nödvändiga men jag är inte helt säker och det tror jag inte att nån kan vara eftersom det inte har forskats om det. Jag skulle gärna se henne sluta med dem och äta hälsosammare och motionera mera men det gör hon inte även då hon vet att hon borde.

Gränsvärdena för LDL och HDL är inte nåt direkt resultat av nån forskning som pekar på att dessa är de optimala värdena, utan de är snarast gissningar. De finns alltså inget som pekar på att man mår bäst och lever längst om man har ett kolesterolvärde under fem. Det finns heller ingen forskning som pekar på att högt kolesterolvärde orsakar hjärt- och kärlsjukdomar men det är därför läkare ger statiner för så har det marknadsförts (källa Arginiini 2000-luvun ihmelääke?).

Höga kolesterolvärden är inte bra, det är väl alla överens om, men att på konstgjord väg sänka halten utan att egentligen göra nåt åt de bakomliggande orsakerna är i min mening helt fel. Det är lite som att ta bort varningslampan när den börjar lysa, allt ser bra ut igen men felet finns fortfarande.

