Jag fick reservdelarna idag. Jag köpte ny vattenpump, termostat och termostathus. Det lönar sej att byta alla då man gör det. Speciellt vattenpumpen och termostathuset. Det är ett relativt enkelt arbete att byta delarna om allt förlöper väl, d.v.s OM, för det gör det ju aldrig och inte nu heller. Fläktvingarna ville inte lossa hur jag än försökte, så till sist gav jag upp med det och tog bort remmen och lossade på fläkthjulet. Sedan blev det ett hårt arbete att försöka få lossat pumpens alla fyra muttrar. Det är trångt som attan om man inte får bort fläktvingarna men det går. Med min allodyni kändes det som att doppa händerna i kokande vatten varje gång jag trängde dit händerna (detta trots att jag tagit två Temgesic före jag började) för att lossa på muttrarna men jag bet ihop och till sist fick jag loss alla muttrarna.

Att lirka loss vattenpumpen gick lätt men tyvärr är det så trång att den inte ryms bort utan att endera ta bort kylaren eller så förstöra vattenpumpens impeller som är av plast. Den ryms inte mellan pinnbultarna men om jag slår sönder den så går det nog. Knepet är att slå sönder den utan att skada kylaren.. Nå, det blir morgondagens problem då det börjar bli sent.

Annars verkar vattenpumpen nog vara hel men jag fann en spricka i termostathuset så det var nog den som läckte ut trycket ur systemet då jag körde om bussen och därför började den gå varm. Termostathuset är ju gjort av plast, så den spricker lätt med tiden och det är ett vanligt problem på BMW med M50 eller M52 motorerna. Kanske även andra motortyperna. Det är också vanligt att vattenpumpens impeller börjar snurra på axeln då den också är gjord av plast. Vet inte riktigt varför BMW har varit så ivriga på att använda plast men jag antar att det är mycket billigare att tillverka av plast.

Imorgon fortsätter arbetet och jag hoppas att jag får det klart då jag behöver bilen på torsdag. Jag tror att jag ska byta oljan i motorn samtidigt och kanske även titta över kontakten i passagerarstolen då airbag-lampan lyser. Nå, kanske jag inte hinner för jag ska spela badmington imorgon efter arbetet. Nu har det varit fint väder så det har gått bra att köra med motorcykeln till arbetet men på torsdag har det lova regn och jag vill inte köra i vätan..

