Jag fick problem med bilen i förrgår. När jag körde till arbetet började den gå varm när jag körde om en buss. Efter att jag lät den svalna en stund körde jag hem och då gick den inte för varm. Antagligen är det vattenpumpen som har gått delvis sönder eller så har termostathuset spruckit. Båda är vanliga fel på BMW:s M52 motorer. Vattenpumpens impeller är gjord av plast och så är också termostathuset, därför går de relativt lätt sönder och det är att rekommendera att byta dem innan de går sönder. Detta eftersom överhettning kan skada cylinderlocken, det har jag erfarenhet av då cylinderlocket på min gamla 520 (E12) sprack.

Jag har beställt ny vattenpump, termostat och termostathus. Jag ska byta dem i helgen men termostathuset får jag först på tisdag, så jag vet inte om jag byter den alls. Beror på hur den ser ut. Det är noga med luftningen av kylsystemet för det är mycket viktigt att det inte lämnar någon luft kvar i systemet för då kan det bli en lokal överhettning som får cylinderlocket att spricka. Den reparationen blir dyr, så det är bäst att göra ett bra arbete.

Det positiva är att detta inte hände på någon längre resa och det är bra att få det gjort. Hoppas bara att det inte kommer några otrevliga överraskningar..