Jag har, vad jag minns, alltid lidit av låg kroppstemperatur. Det innebär att jag fryser lätt, speciellt om fötterna och händerna. När andra har det för varmt har jag det normalt lagom och när andra har det lagom fryser jag. Speciellt tydligt blir det när jag blir sjuk, när jag får febersymptom med värk i kroppen och allt det andra, så är min kroppstemperatur vanligen under 37 grader. När jag har över 37 grader är jag verkligen sjuk och över 38 grader far det egentligen aldrig.

Det var alltså så tidigare. Nu verkar det ha ändrat för jag fryser inte mera på samma sätt. Jag har inte kalla händer och fötter mera. Jag har skrivt om detta tidigare men nu märks det allt tydligare. Nu är det min fru som fryser och jag har det lagom, tidigare var det tvärtom. Det är ur min synvinkel en positiv utveckling.

Vad är det då som orsakat denna förändring? Kosttillskott? Naturligtvis men vilket? Jag har tidigare skrivit att det är metylcobalamin (B12) som är orsaken och det är det nog också men det är knappast hela sanningen. En annan orsak är antagligen ginseng som jag började ta för ett tag sedan. Redan före det höjdes min kroppstemperatur men den har stigit ännu mera efter att jag börjat använda båda. Jag tror att min kroppstemeperatur är ganska nära normal nu och jag orkar mycket bättre än tidigare, vilket är ganska speciellt då jag redan då orkade extremt mycket mera än ännu längre tillbaka i tiden.

Det är otroligt vad man kan åstadkomma med kosttillskott, man ska inte underskatta möjligheterna. Jag borde ännu mäta min kroppstemperatur för att verkligen verifiera att den har stigit men det känns så. Tidigare var min normala kroppstemperatur t.o.m. en aning under 36 grader men nu har den säkert stigit med en grad eller så. Högre temperatur betyder att jag fysiskt fungerar bättre då musklerna inte är lika tröga och stela som tidigare. Det är också skönt att inte hela tiden frysa om händerna och fötterna.