Aftonbladet hade en nyhet för nån dag sedan, om att man kan ”bota” blyghet med oxytosin som nässprej. Har lite delade åsikter om det. Dels är det ju bra att man får hjälp mot sin blyghet, som kan vara ett stort handikapp, men det låter lite suspekt att behandla blyghet med ett konstgjort hormonliknande ämne. Dock tror jag man kan ha hjälp av t.ex. B12 och 5HTP. Cobalamin därför att B12-brist har just blyghet eller osäkerhet som symptom och 5HTP därför att den stimulerar kroppens produktion av serotonin. Jag har själv märkt att metylcobalaminen har gjort mej mindre osäker och jag har faktiskt märkt att jag pratar mera på arbetet. Kan vara en tillfällighet. Jag har också märkt att 5HTP faktiskt fungerar antidepressivt men jag slutade ta det då det har samma biverkningar (lätt illamående och försämrad lust), om än avsevärt mildare. Trots att jag är lite skeptisk mot oxytosin tror jag att jag kunde testa det om jag fick möjlighet för jag känner att jag är onödigt försiktig.