Olika drogers inverkan på hälsan och dess farlighet diskuteras ofta men diskussionerna tycks ofta vara nyanserade av egna rädslor och attityder. Alla droger är mer eller mindre skadliga. Av den anledningen borde man argumentera för att all rekretionell användning borde förbjudas, även tobak och alkohol, men är det ens möjligt eller vettigt?

Jag tycker inte att man borde förbjuda mera, det finns tillräckligt med förbud i vårt samhälle men mer information, speciellt till unga, vore på sin plats. Informationen borde inte vara den typ av skrämselpropaganda som förts de senaste åren för den fungerar inte speciellt bra. Ungdomarna prövar ändå och då märker de att propagandan är överdriven och då misstror de antagligen all information om drogerna.

Om man ser till samhället i stort, så är det alkohol och tobak som är de stora bovarna men på individuellt plan så är andra droger farligare eftersom de kan skada en snabbare trots att de inte har så stor inverkan på samhället då relativt få använder dem i förhållande till de två stora. Så inverkan beror på hur man ser på problemet men det spelar egentligen ingen roll då det alltid är användaren själv som i slutändan lider mest av det.

Det är sorgligt att ungdomar börjar pröva så tidigt, speciellt alkohol och tobak är ju väldigt vanlig och det smärtar att se 11-12 åringar gå omkring med tobak i munnen när de går till skolan. Det är också otrevligt att se dem ragla omkring med en spritflaska i handen. Själv har jag varit i den situationen och det är inget jag är stolt över. Jag har visserligen inte rökt annat än på fester men jag började med alkoholen alltför tidigt och jag undrar vilka skador jag fått p.g.a. det.

Samhället och speciellt då myndigheterna har en dubbelmoral i frågan. Man drar nytta av att folk super och röker men klandrar dem samtidigt för det. En annan sak som jag ser som ett problem är myndigheternas inställning till droger ur medicinskt perspektiv. T.ex. är det mycket svårt att kunna använda kannabis för att lindra MS-symptom m.fl. Det anser jag omoraliskt eftersom har man en obotlig sjukdom som kan lindras med en lindrigare drog, varför får man då inte använda det?

Naturligtvis finns det alltid de som vill utnyttja möjligheten för egen nytta utan legitim rätt till det men det är ett litet problem i förhållande till nytta för de som behöver det. Varför måste jag lida av biverkningarna av syntetiskt morfin som ger relativt liten verkan då, eventuellt, kannabis kunde lindra bättre och samtidigt även lindra andra symptom?

Jag vet inte om kannabis verkligen är bättre för mej men jag vill pröva. Inte för att jag vill knarka legitimt, för det går jag ju redan om ser på det ur den synvinkeln men jag anser det inte vara så. Sjuka bör få den bästa medicinen som finns och i detta fall kan det vara kannabis, om inte annat bör man få pröva hur det fungerar.

Alkohol lindrar inte mina smärtor, tvärtom, och därför använder jag väldigt lite alkohol. Ett glas vin ibland, kanske en öl då och då. Röker gör jag inte heller och jag tänker inte börja, min pappa har rökt i över 50 år och min farfar och min farfarsfar dog båda i lungcancer. Inte en chans att jag tänker ge mina söner den sorg som tobak har orsakat mej. Det är illa nog att deras farfar röker.

Jag har tidigare varit mycket strikt inställd till olagliga droger och jag har aldrig prövat någon av dem men nu känner jag att kannabis kan vara till hjälp då jag börjar bli allt mer desperat då de värkmediciner jag använder idag fungerar allt sämre och jag är rädd för hur de verkar på sikt.  Helst vore jag utan alla droger om det bara vore möjligt. Om jag slapp mina smärtor skulle jag gärna vara utan en droppe alkohol. Jag minns inte ens när jag drack en öl sist och det beror inte på att jag druckit för mycket, utan det är länge sedan.

När jag varit tvungen att ändra min inställning till kannabis har jag också blivit mera förstående för de som ibland röker kannabis. Inte för att jag anser det vara rätt men jag anser det inte heller vara speciellt skamligt. Jag har svårt att se hur det skulle vara mera omoraliskt att använda kannabis än att använda alkohol. Kannabis är olagligt men det är fråga om dubbelmoral. Ska kannabis vara olagligt borde också alkohol vara det men vad ska vi göra, olagligöra alkohol eller legalisera kannabis?

Ingetdera tycker jag, förutom då för de som behöver kannabis p.g.a. sjukdom och det tycks bli verklighet, kanhända det är det redan. Det är dock ännu lång väg innan t.ex. jag kan pröva om jag skulle ha någon nytta av det. Det är inget jag ser lätt på, jag har småbarn och jag vill på inget sätt vara ett dåligt föredömme för dem eller riskera att skada dem. Jag vet ju inte heller hur kannabis skulle t.ex. inverka på min förmåga att köra bil men jag tror knappast att det skulle vara värre än vad Temgesic var till en börjar för det var verkligen inte bra.

Läste nyligen att läkemedel orsakar många dödsfall årligen och att dödsfallen minskar under läkarstrejker! Jag är inte speciellt förvånad över dödsfallen i.o.f.s men att färre dör när vi måste klara oss utan läkare är ganska förvånande, dock kan ju siffrorna vara helt andra om det var frågan om en verkligen lång tid. Vad jag ville få fram var att olagliga droger innebär många onödiga dödsfall, speciellt bland unga, men också lagliga droger dödar. Det är något som bara ses som nödvändigt ont och inte debatteras. Det är synd.

Jag är mycket orolig över hur Neurontin och Temgesic påverkar min hälsa, jag ser faktiskt kannabis som ett tryggare alternativ. Det kanske är konstigt men man kan inte överdosera kannabis på samma sätt som t.ex. Temgesic och eftersom Temgesic fungerar sämre och sämre med tiden, så hamnar jag att öka dosen för att få samma effekt. Därför har jag sett mej tvungen att leva med en viss värk för om jag försökte vara smärtfri, skulle effekten av Temgesic med den dosering jag använder nu, ha tagit slut redan. 

Om jag måste öka dosen, får jag igen värre biverkningar, vilket är mycket farligt på alla sätt. Jag vet inte ens om det går att öka dagsdosen mera. Neurontin använde jag redan maximal dosering 3600mg per dygn men jag har nu minskat det till 900 mg för det är faktiskt ingen större skillnad i effekt. Temgesic använder jag så lite som bara möjligt men det innebär konstant värk vilket tär på krafterna och humöret.

Min förhoppning här vore alltså att kannabis skulle vara ett bättre och tryggare alternativ. Några som använt kannabis mot MS-symptom har rapporterat mycket positiva verkningar men då har vissa veteskapliga undersökningar visat att kannabis inte har nån större verkan mot neuropatiskvärk. Här bör dock nämnas att det inte var frågan om samma läkemedel, det som lär fungera var ”riktig” kannabis, emedan den andra var en syntetiserad version där man isolerat det verksamma ämnet.

Jag vill inte bli ”hög” på kannabis, det är en biverkning jag inte vill ha, lika lite som jag vill bli ”hög” på Temgesic eller Neurontin eftersom det skulle hindra mej från att fungera normalt men möjligen fungerar de lika på det sätt, att den biverkningen avtar efter ett tag. Jag tror att kannabis skulle vara ett bättre alternativ som smärtlindring än de mediciner jag använder idag. Visserligen har man tydligen större risk av att drabbas av schizofreni men det är inte klart om den orsakar det eller bara får den att bryta ut lättare. Kannabis är trots det en tryggare medicin än de jag tar nu.