Jag vet inte vad som orsakar MS, det vet ingen annan heller ännu, jag vet inte vad som är rätt sätt att skydda sej mot sjukdomen men det jag försöker göra är, att minska risken för inflammationer eftersom de kan orsaka skov. För att skydda mej mot inflammationer tar jag antioxidanter och andra anti-inflammatoriska ämnen.

Om kosttillskotten har haft nån nytta kan jag inte bevisa eller ens påstå, annat än den inverkan jag klart känner, men faktum är att jag inte haft några skov efter det jag börjat sköta om min hälsa med kosttillskott. Motion är också viktig.

Jag har skrivit en lista på de preparat jag tar och vad de gör. Det är bara en grov beskrivning men ger förhoppningsvis en bild av vad som lönar sej att pröva. Jag listar nedan de jag anser viktigaste för att skydda hjärnan (ingen bestämd ordning).

  •  Alfalipoinsyra
  • Acetyl-l-karnitin
  • Q10
  • E-vitamin
  • C-vitamin
  • B12
  • B6
  • Benfotiamin
  • Ginko biloba
  • Ginseng
  • Arginin
  • Folsyra
  • Omega-3
  • E-EPA

Det finns naturligtvis många andra viktiga ämnen men dessa är de jag känner till och använder eller har använt. Det är inte speciellt vetenskapligt men jag vet att de fungerar eftersom jag mår idag bättre, när jag officiellt är sjukare än någonsin, än vad jag mått någonsin tidigare. Ok, det är sanning med modifikation, eftersom jag omöjligen kan minnas hur jag mådde som barn, men jag menar alltså från tonåren.

Vissa ämnen kan jag säga exakt vad de har för inverkan, medan andra är mera diffusa. Som helhet verkar de dock hjälpa mej mycket effektivt. Många av dessa ämnen är inte antioxidanter men stimulerar blodcirkulationen vilket är en viktig del i att hålla hjärnan frisk. Jag tror också att motionen har den positiva inverkan just p.g.a att det stimulerar blodfödet vilket hjälper att syresätta delar av kroppen som kanske annars inte skulle få tillräckligt med syresatt blod.

Spekulationer men verkar vettigt. Behöver jag tänka klart, är det bäst att gå ut på en promenad eller fara ut och springa. Hjärnan fungerar då mycket bättre trots att den måste arbeta mera. Vill ni hålla hjärnan i skick och skydda den mot Alzheimers, Parkinsons, demens och andra otrevliga sjukdomar, så motionera flitigt och ät hälsosamt men glöm inte kosttillskotten! Man behöver inte ta alla, välj de som verkar kunna fungera bäst för er och som ger den effekt ni söker. De är dyra men speciellt om ni lider av någon sjukdom kan de betala sej tillbaka genom att ge er ett bättre liv.

Jag kan inte lova att ni märker av nån skillnad, det beror helt på ert utgångsläge. Om ni t.ex. lider av nån vitaminbrist, då kan ni märka en tydlig skillnad men ofta är skillnade så diskret att man inte märker den och ofta är det frågan om att ens läge hålls oförändrat trots att man blir äldre. Idag känner jag mej friskare och smartare än tidigare, jag vet inte om jag verkligen är det men vissa IQ-tester jag gjort tyder faktiskt på det. Nåja, smartare är jag nog inte men jag får fram den potential jag har, vilket jag inte kunnat tidigare då de vitaminbrister jag lidit av har förstört mina möjligheter t.ex. genom att försämra min koncentration.

Jag känner mej lycklig över att ha hittat hjälp mot mina besvär. Visserligen mår jag inte nu heller perfekt men i.a.f helt klart bättre än tidigare. Det går nästan inte att jämföra, skillnaden är så stor. Alla känner knappast av sådan markant skillnad men om ni lider av oförklarlig trötthet, koncentrationssvårigheter och andra diffusa symptom som ingen kan förklara, testa kosttilskott, de kan förändra ert liv.