Vi har nu två BMW:n i familjen. Min 528iA sedan och min frus 523i touring. Största skillnaden är naturligtvis att min har automat och min frus har manuell växellåda. Jag tycker att automatlåda passar bra till E39:an och speciellt då Steptronic-lådan.

Sedanen har ju större motor, 2.8l mot 2.5l, och det märks tydligt. Touringen är ju också tyngre och med 23 hästkrafter mindre, känns den ganska lat i jämförelse. Konstigt nog drar den mera bensin också fast den har mindre motor. Det gäller alltså på landsväg, i stadstrafik drar nog 523:an mindre men annars drar 528:an klart mindre och det beror nog på utväxlingen som gör att motorn går på mycket låg varvtal.

Med 523:an är det svårt att komma under 8 liter på 100 km när man kör 100 km/h men med 528:an kan jag komma under 7 liter på 100 km om jag kör försiktigt. Det är en ganska stor skillnad men den blir mindre vid lägre hastigheter. Jag hade tänkt att jag kunde använda touringen för att köra till arbetet men jag tror inte att jag kommer att göra så trots allt, min är klart bättre att köra med p.g.a automatlådan och när förbrukningen också är tillmin fördel, så är det inget svårt val.