Ett intressant symptom som hävdas att kan orsakas av brist på B12, är social dysfunktion, eller blyghet. Som barn var jag inte speciellt blyg men vid en viss ålder, minns inte vilken, märkte jag plötsligt att jag var väldigt blyg. Det kändes inte som mej men efter det har jag varit mer eller mindre blyg. Det konstiga är att jag kan vara blyg i situationer där jag inte borde vara och så tvärtom. Min blyghet varierar också i omfattning, ibland mera ibland mindre.

Nu när jag har använt metylcobalamin ett tag, så känns det faktiskt som om jag inte är så blyg mera. Jag oroar mej inte för framtiden på samma sätt som tidigare. Jag har inte resfeber och jag känner mej inte nervös inför sociala händelser. Tidigare ville jag mest vara hemma i lugn och ro men t.ex. i söndags for vi hela familjen ut och åt. Jag lekte och pratade med pojkarna helt normalt utan att bekymra mej för vad andra tycker och tänker. Det var något nytt för mej. Tidigare har jag alltid varit nervös inför att beställa notan men inte nu, det var också något nytt.

Jag känner mej mycket lugnare och säkrare. Naturligtvis kan det vara frågan om en placebo-effekt, då jag kände till att det finns en koppling mellan social dysfunktion och B12-brist men jag tror ändå inte det, eftersom skillnaden är i min mening för stor och tydlig. Jag hade heller inga förväntningar eller ens tänkt på det speciellt mycket.

Jag har märkt att jag blivit mera social, tidigare drog jag mej mera undan. Skillnaden är mycket tydlig, åtminstone ur mitt perspektiv. Jag vet inte om andra märkt det men det är nog bara en tidsfråga innan de gör det. Jag är mera öppen nu. Tidigare gjorde jag val utgående från min sociala dysfunktion, jag försökte alltså undvika situationer där jag var tvungen att göra saker som jag fann svåra p.g.a det.

Jag har gjort många dåliga val i mitt liv p.g.a det men jag hoppas att det är förbi nu. Det blir också lättare med åldern men jag tror att metylcobalaminen har haft en inverkan eftersom skillnaden har varit mycket drastisk under en kort tid. En viss reservation för placebo-effekten måste göras men jag tror ändå på att det har hjälpt på riktigt.